Ersättaren till Alfa Romeo 159 är inte kommen, men nu börjar det nalkas. Här är lite information om de nya motorer som ska se till att bakhjulen (!) på Giulia (?) snurrar.

Det är några år sedan Alfa Romeo 159 lades ned. Trots det har efterträdaren, som eventuellt ska heta Giulia, inte haft premiär. Det klassiska italienska bilmärket har alltså stått utan en mellanklassbil allt för länge. Men i sommar blir det ändring på det. 159:ans efterträdare visas i juni 2015 men försäljningen sätter förmodligen inte igång förrän i början av 2016. Då har det gått nästan fem år utan en mellanklassare i modellprogrammet.
Modellen kommer att bli en viktig huvudingrediens i Alfa Romeos satsning mot att lansera uppemot åtta nya modeller inom de närmaste åren, något som ska ta märket till nya försäljningsnivåer. 400 000 sålda bilar siktar italienarna på under 2018. 74 000 bilar såldes 2013.

Till 159:ans efterträdare kommer vi att få se några helt nya motorer. En bensinare och en diesel, enligt uppgifter som branschtidningen Automotive News kommit över via leverantörsföretag.
Kärnmotorn blir en fyrcylindrig bensinare på 2,0 liter med turboladdning och MultiAir-ventilteknik. Motorn benämns Global Medium Engine och ska finnas tillgänglig med effektuttag från 180 till 330 hästkrafter. Både manuella och automatiska växellådor kan kopplas på motorn som förser antingen bakhjulen eller alla fyra hjulen med drivkraft. Som du noterar så blir Alfas nya mellanklassare bakhjulsdriven, till skillnad från 159:an.

Det andra bensinalternativet är en dubbelturboförsedd maskin på 2,9 liter som är en variant på den 3,0-litersmaskin som Ferrari bygger till Maserati Quattroporte och Ghibli. Alfa Romeos version sägs nå effektsiffror på 480 hästkrafter, vilket kan jämföras med Maseratis 410 hästkrafter i toppalternativet.

En ny 2,2-liters dieselturbo på mellan 135 och 210 hästkrafter är också under utveckling och kommer att leta sig ned under huven på nya mellanklassaren.

Som om inte det vore nog så arbetas det också på en V6-dieselmaskin tillsammans med VM Motori. En dieselmaskin som redan finns till bland annat Maseratis modeller, men i stället för 250 (i Italien) och 275 hästkrafter ska den i Alfa Romeo-utförande klämma ur sig 350 hästkrafter.
Denna dieselmotor kommer dock inte att placeras i 159:ans efterträdare utan är reserverad för en större sedanmodell (något av en ny 166) samt den kommande suven (eller suvarna, det kan bli två).

Du som saknar 159:an så att det gör ont i kroppen kan få lite plåster på såren genom att njuta av våra bildgallerier nedan.

Visa kommentarer