När modermodellen BMW 7-serie uppdateras hakar Alpina B7 på. Här är nyheterna för lyxbilen.

Uppdaterade BMW 7-serie har knappt blivit officiell förrän trimmarna Alpina hakar på med sin B7. Motormässigt har man valt BMW:s V8 på 4,4 liter men har skrämt upp den till 608 hästkrafter och 800 newtonmeter att jämföra med originalets 530 hästkrafter och 750 newtonmeter.

Drivningen sker på alla fyra hjul. Sprinten 0-100 km/h går på 3,6 sekunder och bilen toppar 330 km/h. Det är med andra ord samma siffror som tidigare B7 men 0-100 km/h går nu 0,1 sekunder snabbare. Effektuttag har man gjort med hjälp at nya turbosnurror som mäter 54 millimeter i diameter, en ny laddluftkylare samt med annan motormappning.

B7 har samma låda från ZF (8HP76) som 7-serien men mjukvaran är Alpines egen. WLTP-cykeln ger Alpina B7 siffrorna 1,16 l/mil i förbrukning och 365 gram koldioxid per kilometer i utsläpp.

Alpina B7

Foto: Alpina

Alpina B7 kommer med egenutvecklad luftfjädring och mjukvara som justerar fjädring och kördynamik. I körläget Sport+ når bilen sin bästa prestanda och markfrigången sänks med 15 millimeter. Vid farter under 30 km/h kan bilen höjas med 20 millimeter för att ta sig över farthinder och ojämnheter.

Designmässigt märks kromade avgasrör och en egen design på diffusor – annars känner vi igen donatorn väl. Invändigt ska som brukligt de finaste material erbjudas samt en obegränsad möjlighet till personifiering, några bilder på inredningen har man dock inte släppt än. Instrumenteringen ska i alla falla vara digital och ha ett för Alpine unikt utseende.

Nya Alpina B7 kan beställas från och med mars månad och börjar att levereras i augusti 2019. Priset i Tyskland är 154 800 euro, strax över 1,6 miljoner kronor. Alpina bildades 1965 och i dag har man strax över 260 anställda som skruvar ihop cirka 1650 bilar per år.

Visa kommentarer