Alternativa ägarformer och hemleverans av ny bil önskas i framtiden

Unga bilköpare har sagt sitt om vad de vill ha i form av service och tjänster när det ska handlas bil digitalt i framtiden.

Köp- och säljsajten Blocket har med hjälp av YouGov bland drygt 4 000 svenskar över 17 år undersökt vad de förväntar i service- och tjänster vid framtidens köp av bil på Internet. Med svaren som grund står en sak klar, många av de grejer vi förväntar oss vid ett bilköp i dag kommer att finnas kvar högt upp på prioritetslistorna även i framtiden, exempelvis bra kundservice och lägsta möjliga pris. Sådant ruckar man ogärna på, oavsett hur digital man är i sitt sinne.

Många, men långt ifrån alla, i den yngre generationen (18-34 år) menar att det är viktigt att all information inför ett bilköp finns tillgängligt digitalt. Var fjärde person i denna ålderskategori förväntar sig också att bilhandlarna är rappa på att svara på frågor online, i snitt förväntar de sig svar inom 2,5 timmar.

– Den yngre generationen är mer digitalt orienterade och det syns även på deras förväntningar och krav på bilhandlarna. Att många förväntar sig svar inom loppet av några få timmar kan man se som en effekt av den digitala och snabba omvärlden vi lever i, säger Linnéa Aguero som är presschef på Blocket.

Peugeot Order Online

20 procent av de unga köparna anser att det är viktigt med hemleverans av köpt bil. Den där känslan som förr infann sig när man åkte till bilhandlaren för att hämta ut sin nya bil, den är kanske på väg bort. Snart ska man få allt hemlevererad till dörren.
19 procent är också nyfikna på andra former av köp/ägande än det traditionella. Leasing och kanske framför allt prenumerationslösningar och bildelning är framtidens melodi i allt större utsträckning.

– Hos en ny generation kan man se nya vanor och preferenser växa fram. Med den on-demand-trend som varit högaktuell i många branscher de senaste åren är det inte konstigt att även bilbranschen förväntas erbjuda hemleverans. 360-bilder är ett annat önskemål från de yngre bilköparna som formar nya krav på servicen hos bilhandlare idag och framöver, säger Linnea Aguero.

IT-säkerheten vid köp av bil digitalt, alltså online, ser inte ut att stå speciellt högt i kurs. Detta trots att man vid ett bilköp dels blottar flertalet personuppgifter och dels överför stora belopp.

Så här svarade respondenterna i åldersspannet 18-34 år på följande frågor. Max tre alternativ fick respondenterna välja per fråga.

Om du skulle köpa en bil helt digitalt via en bilhandlare på nätet, vilka egenskaper/service är viktigast för dig att bilhandlaren kan erbjuda?

  • Bra kundservice: 41 %
  • Lägsta möjliga pris: 39 %
  • All information finns digitalt: 38 %
  • Bra erbjudanden/ rabatter: 34 %
  • Snabb svarstid: 25 %
  • Stort sortiment: 17 %
  • Hög it-säkerhet: 16 %
  • Annat: 2 %
  • Vet ej: 17 %

Vilka nya eller framtida tjänster vill du bli erbjuden av en bilhandlare?

  • Jämföra offerter: 25 %
  • Hemleverans: 20 %
  • Alternativa brukarformer: leasing, prenumerationslösningar, bildelning: 19 %
  • Bevakning av värdet på bilen: 18 %
  • Köp/hyr/leasing av tillbehör/extrautrustning (bilbarnstol, takbox m.m.): 16 %
  • Upphämtning av inbytesbil: 15 %
  • 360-bilder: 13 %
  • Rörligt material om bilen: 9 %
  • Köp direkt på nätet: 9 %
  • Virtuell provkörning: 7 %
  • Videomöte med säljaren: 5 %
  • Annat: 1 %
  • Vet ej: 30 %
Visa kommentarer
NUVARANDE Alternativa ägarformer och hemleverans av ny bil önskas i framtiden
NÄSTA BMW M8 avslöjad