Efter detaljbilder får vi nu se Citroëns småbilskoncept i sin helhet. Ami One Concept ska visas upp i Genève och kan ses som morgondagens 2CV.

Förra veckan kunde vi visa delbilder på Citroëns nya lilla elbil som ska bli lika viktig för företaget som 2CV var på sin tid. Bilen är idag på konceptstadiet och ska visas upp under Genènvesalongen men nu väljer Citroën att visa bilder på bilen som helhet, ge en del information och avslöja dess namn.

Bilen heter Ami One Concept och må namnmässigt koppla till historien: en 2CV-baserad modell som tillverkades i olika skepnader mellan åren 1961 till 1978 (se längs ner för mer information). Men hållningen hos konceptet är definitivt modern då den är byggd för människor som inte förknippar mobilitet med eget ägande. Citroën ser en framtida värld där fordon kan användas under allt mellan fem minuter till fem år genom att dela, hyra eller äga bilen i fråga.

Citroën Ami One Concept

Foto: Citroën

Sin relation till bilen som sådan begränsar sig i huvudsak till en app. Ett digitalt centra, Ami One Counters, ska distribuera bilarna och plattformen Free2Move guida brukarna under färd.

Ami One Concept rymmer två åkande, är eldriven och har batterierna placerade i golvet. Bilen kräver i de flesta europeiska länder inget körkort då den toppar 45 km/h. Räckvidden är 10 mil och en laddning av batterierna kan ske på två timmar men även kopplas in i en vanlig väggkontakt.

Konceptet har en boxig design, är 2,5 meter lång, 1,5 meter bred, 1,5 meter hög och väger 425 kg. Förarsidans dörr är hängd i bakkant, tvärtom mot passagerarsidans och access till bilen görs med din mobiltelefon via en QR-kod. Stuvutrymme för bagage finns bakom stolsryggarna och framför den fixerade passagerarstolen.

Citroën Ami One Concept

Foto: Citroën

Inne i bilen har telefonen en given plats där den även laddas sladdlöst. På bilens ratt finns två knappar för kommunikation med telefonen – via röst eller menyer. Med hjälp av en app skapas en head up-display men all nödvändig information finns på en femtumsdisplay ovanför den fyrkantiga ratten. På höger sida ratten finns en väldigt avskalad variant på Citroëns gamla satelliter där reglage för start, tuta, växellåda och volymkontroll till Bluetooth-högtalaren finns.

Citroën Ami One Concept

Foto: Citroën

Ami One Concept är byggd så enkelt som möjligt. Dörrar, skärmar, sidorutor, ljuskällor, stötfångare är likadana runt om bilen. Backspeglar och dörrhandtag sitter samma (på vänster sida) och består av endast fyra delar. Även de invändiga handtagen utgörs av flärpar och sidorutorna justeras manuellt och är helt öppna eller helt stängda – ingen annat.

Citroën Ami One Concept

Foto: Citroën

Några direkta designelement har inte konceptet hämtat från sin gamle namne men om du känner igen grill och ljusdesignen i fronten så har du rätt – inspirationen kommer från 2013 års konceptet Cxperience. Lite gamla tider hittar vi ändå hos Ami One Concept: på taket finns ett högst manuellt manövrerat canvastak.

Ami One Concept är inte ämnad för produktion utan är ett experiment från Citroëns sida för att reda ut hur morgondagens citybil från tillverkaren kan komma att te sig.


Citroën Ami

Citroën Ami 6

Foto: Citroën

Citroën behövde en modell mellan ”Paddan” (ID/DS) och 2CV och kom fram till Ami 6. Tekniken var hämtad från 2CV men utrymmena var bättre.

Formen blev ett hett samtalsämne och bakrutan fick utstå en del kritik. 1964 kom en kombiversion (som vi kört i Klassiska Bilar nummer 9/2017) för den som såg snett (förlåt) på bakrutan och med det blev Ami 6 faktiskt Frankrikes bäst säljande bilmodell 1966.

Modellen efterträddes av den uppdaterade Ami 8, sedanversionen ovan blev då ersatt av något som hade profilen av en halvkombi utan att vara det.

Visa kommentarer