Ansiktslyfta Peugeot Boxer – nu lite rundare

Peugeots transportbil Boxer uppdateras och får snålare motorer samt exklusivare utrustning.

Nuvarande Boxer introducerades 2006 och sedan dess har den hjälpt Peugeot att sno åt sig marknadsandelar från konkurrenterna. Nu presenterar Peugeot nya ansiktslyfta Boxer som ska hjälpa dem ytterligare på traven.

Den mest synliga uppdateringen är utseendet som inspirerats av säljsuccén 308. Andra förändringar och förbättringar är bland annat en förstärkt kaross som ökat styvheten, mer ljudisolerande material som förhoppningsvis kan sänka ljudnivån som många stora transportbilar lider av. I kupén har interiören uppdaterats med finare materialval och utrustningsnivån har höjts. Stereon har nu bluetooth-anslutning som standard och funktionerna kan styras via knappar på ratten.

För att underlätta för föraren finns både navigator samt backkamera och säkerhetssystem som ABS, ESP och EBA är standardmonterat, det sistnämnda är nödbromsassistans. Ytterligare en funktion som är tacksam då fordonet är tungt lastat är ”Hill Decent Control” som automatiskt reglerar gas och broms vid nedförslut.

Motorerna är samtliga dieslar och finns i fyra versioner, antingen 2,2 HDi med 110, 130 respektive 150 hästkrafter samt 3,0 HDi med 180 hästkrafter. På 2,2 HDi har bränsleinsprutningen modifierats vilket bidrar till en minskad förbrukning på 0,13 liter per mil och 34 gram koldioxid mindre per kilometer.

Boxer erbjuds med tre olika axelavstånd, 3,0, 3,45 eller 4,04 meter och skåpversioner i fyra olika längder samt tre olika höjder vilket innebär åtta olika karosstyper som lastar från 8 till 17 kubikmeter.

Pris är ännu inte presenterat men bör bli liknande som för nuvarande generation som kostar från 231 900 kronor exklusive moms.

Visa kommentarer