Pandemin fortsätter att sätta käppar i hjulen hos nya bilar. När maj månad 2020 summeras står det klart att knappt 16 000 nya bilar registrerades, mindre än hälften jämfört med maj månad förra året.

I april minskade registreringarna av nya bilar i Sverige med 37,5 procent. Den siffran ter sig mild i jämförelse med vad efterföljande månad har att uppvisa. I maj minskade nämligen antalet nybilsregistreringar med 50,2 procent. Fjolårets majmånad såg 31 919 nya bilar föras in i det svenska bilregistret, i maj i år uppgick siffran till väldigt låga 15 881 bilar.

Förklaringen till den kraftiga minskningen är till största del coronaviruset och alla dess effekter, men även att årets majmånad hade två färre registreringsdagar än samma månad i fjol. Enligt Bil Sweden motsvarar två dagar ett par om cirka tio procent.

Hittills i år, från januari till och med maj, har 100 938 nya bilar registrerats i vårt avlånga land. Det är en minskning med 25,8 procent jämfört med samma period förra året.
I inledningen av april månad reviderade Bil Sweden, som är den svenska branschorganisationen för tillverkare och importörer av personbilar, lastbilar och bussar, årets nybilsprognos. Vid årsskiftet låg den på 330 000 bilar, och efter revision på 270 000 bilar. Det finns anledning att tro att det kan komma att revideras än en gång, men mycket beror på hur pandemin fortsätter att påverka samhället.

Förslag: Grön omställning ska få igång branschen
Bil Sweden vill försöka bryta den negativa utveckling som har tagit sitt grepp om nybilsbranschen i Sverige. Framför sig ser man en grön omställning av fordonsmarknaden som en lösning.

– Fordonsbranschen, som är en viktig motor i svensk ekonomi, är en av de branscher som har drabbats hårt av coronavirusets framfart. Bil Sweden har lagt fram ett förslag till att kickstarta Sverige genom en grön omställning i fordonsbranschen. Nu pågår en bra dialog med regeringen om detta förslag. En viktig åtgärd i kickstart-programmet är att regeringen snarast lämnar besked om att nedsättningen av förmånsvärdet för elbilar, bränslecellsbilar, laddhybrider och gasbilar förlängs från årsskiftet. Tjänstebilsmarknaden är viktig för att snabba på introduktionen av ny teknik, som till exempel elektrifiering, på marknaden. Slopas nedsättningen finns det en stor risk att marknaden för laddbara bilar stannar av, säger Bil Swedens vd Mattias Bergman.

Bil Sweden föreslår också en skrotningspremie på 5 000 kronor för bilar och lätta lastbilar som är tillverkade år 2005 eller tidigare, utan krav på att en nyare bil måste köpas. Vid köp av bil som ligger inom riktlinjerna för bonus/malus-systemet kan skrotningspremien, enligt förslaget, öka till maximalt 25 000 kronor.

Porsche Taycan Turbo S med Ionity-snabbladdare på 350 kW (270 kW max i Taycan)

De laddbara bilarna ökar i andel sett till tidigare år. Porsche Taycan på bilden är en laddbar bil och placerade sig på plats 14 över de mest registrerade elbilarna i Sverige maj. 12 exemplar registrerades.

Laddbara bilar ökar – men tappar
De laddbara bilarna stod för 21,6 procent av nybilsregistreringarna under maj månad. Det är mer än dubbelt så stor andel än i maj i fjol (då nio procent), men samtidigt den svagaste andelssiffran i år. I januari stod de laddbara bilarna för över 30 procent av samtliga registreringar.

– Hittills i år är andelen laddbara bilar 25,9 procent jämfört med 11,6 procent samma period förra året. Att andelen för maj inte blev högre beror till stor del på att produktionen varit stängd pga Corona och att dessa fordon hade redan innan krisen längre leveranstid och sällan finns i lager. Företag som står för en stor del av köpen av laddbara fordon beställer normalt sina flottor från fabrik. En effekt av den ökade andelen laddbara bilar är att de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya personbilar minskat med 15 procent hittills i år jämfört med samma period ifjol, säger Mattias Bergman.

Månadens vanligaste registreringar bland elbilar var Volkswagen Golf (135 st), Hyundai Kona (123), Renault Zoe (98), Nissan Leaf (90) och Audi e-tron (70) medan laddhybridernas topplista utformade sig som följer; Volvo S60/V60 (296), Kia Niro (262), Volkswagen Passat (247), Volvo XC60 (210) och Kia Optima (196).

Topplistan i maj
Som i de flesta fall var det en Volvo-modell som registrerades flest gånger under en månad, så även under 2020 års femte månad. Volvo plockade denna månad hem samtliga pallplatser, och Volkswagen, som vanligtvis ligger hack i häl hittas först på sjätte plats.
Topp tio-listan för maj månad ser ut som följer:

  1. Volvo S60/V60 – 868
  2. Volvo S90/V90 – 667
  3. Volvo XC60 – 621
  4. Kia Ceed – 551
  5. Kia Niro – 529
  6. Volkswagen Golf – 449
  7. Volkswagen Passat – 358
  8. Toyota C-HR – 326
  9. Skoda Octavia – 315
  10. Volkswagen Tiguan – 308

När vi ändå är inne på listor passar vi på att riva av även topplistan för årets fem första månader:

  1. Volvo S60/V60 – 7 271
  2. Volkswagen Passat – 3 654
  3. Volvo S90/V90 – 3 652
  4. Volvo XC40 – 3 304
  5. Kia Niro – 3 287
  6. Volvo XC60 – 3 265
  7. Volkswagen Golf – 3 214
  8. Volkswagen Tiguan – 2 387
  9. Kia Ceed – 1 993
  10. Toyota Corolla – 1 917

Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer