En följetong senaste tiden har varit de bilägare som fått sina bilars bränslefilter igensatta på grund av OKQ8:s miljödiesel med rapsmetylester, RME. OKQ8 har tidigare viftat bort klagomålen men nu kryper de till korset och tillsätter ett additiv till sin diesel.

Många bilister som tankar på OKQ8 har hört av sig till Teknikens Värld på grund av igensatta bränslefilter på sina dieselbilar. Det är OKQ8:s RME-diesel som har varit boven i dramat och ägare av framför allt av Kia, Volvo, Jaguar, Land Rover, Ford och Opel har drabbats av extra verkstadskostnader på grund av den ”miljövänliga” dieseln med en inblandning av rapsmetylester. Med igensatt bränslefilter har bilen främst upplevts som kraftlös men kan också ha vägrat att starta. Det har till och med rapporterats om bilar som stannat mitt under körning.

I slutet av förra året viftade OKQ8 bort problemen med att säga att de följer uppsatta standarder för diesel i både Sverige och Europa. Ändå försökte man tillmötesgå dieselkunderna genom att sänka andelen rapsmetylester, RME, i dieseln från sju till fem procent.

Men efter massiv kritik från kunder, från Kia och från bilbranschens organisation Bil Sweden gör OKQ8 nu äntligen en helomvändning.
Till SvD säger drivmedelsstationskedjan att man från och med denna vecka har påbörjat tillsättningen av ett additiv i diesel, likt andra drivmedelsbolag redan gör. Tillsatsen sägs rengöra bränslet på ett effektivare sätt.

På vissa OKQ8-stationer runt om i landet tas RME-dieseln bort helt i väntan på additivet.

Frågan är hur många kunder OKQ8 har förlorat på grund av det inträffade. Många av bilisterna som hört av sig till Teknikens Värld uppgav också att de var på väg eller hade bytt mack.

Visa kommentarer