Efter att ha förlorat fler 24-timmars på Le Mans än någon annan tillverkare blev 2018 Toyotas år. Vi säger grattis!

När Toyota TS050 Hybrid med startnummer 8 som första bil skar mållinjen på Le Mans vid 15-tiden i går söndag, med Kazuki Nakajima bakom ratten, gick en lättnadens suck genom motorsportvärlden. 24-timmarsloppet på Le Mans är ingen lätt historia att vinna, något som Toyota vet bättre än någon annan tillverkare. Gång på gång har de varit i slagläge för segern, men aldrig tidigare har det hållit hela vägen.

Just därför var det extra kul att just Nakajima, som delade bil med Fernando Alonso och Sébastien Buemi, fick köra sista passet. Det var nämligen han som satt bakom ratten i Toyota-bilen som ledde fram tills det bara var tio minuter kvar av loppet 2016. Då stannade bilen ungefär vid mållinjen och teamet fick stå på andra sidan muren och kunde inget göra. Bara se hur segern gick förlorad. Men inte denna gång, nu tog Nakajima bilen i mål utan problem. Toyota blev därmed den andra japanska tillverkaren genom tiderna att vinna på Le Mans. Mazda tog första japanska segern 1991 med sin wankelbil 787B – en modell vars ljud än i dag gör entusiaster tårögda av välbehag.

Fernando Alonso var utan tvekan årets stora snackis och spanjoren höll för trycket. Han var snabb rakt igenom hela loppet och hanterade trafiken klockrent. Att han lyckades köra om fler bilar på ett varv, efter omstart bakom säkerhetsbilen, än vad han lyckas med under en hel F1-säsong kan säkert ha gett nya perspektiv.

LMP2-klassen var ett getingbo av guds nåde, men fighten om segern kom av sig en smula då G-Drive-teamets Oreca 07 (startnummer 26) tidigt tog kommandot som man aldrig skulle släppa. Roman Rusinov, Jean-Eric Vergne och Andrea Pizzitola var säkerheten själva och segern var välförtjänt.
Uppdatering: G-Drive-teamet blev under måndagen fråntagna sin seger efter diskvalificering. De hade använt sig av en regelvidrig anordning som snabbade upp deras depåstopp.
Ny vinnare i LMP2-klassen är därför Signatech Alpine Oreca med förarna Nicolas Lapierre, Andre Negrao och Pierre Thiriet.

Detsamma gäller resultatet i GTE Pro-klassen där Porsche 911 RSR med startnummer 92 tidigt kopplade greppet som de aldrig skulle släppa. Bilen med retrostripning à la Porsche 917/20 ”Pink Pig” slaktade passande nog motståndet…

Fighten om andraplatsen mellan Porsche nummer 91 och Ford GT nummer 68 gav begreppet spänning en ny innebörd – detsamma gäller kanske begreppet regeltolkning. Sébastien Bourdais i Ford GT kämpade som besatt för att ta sig förbi Frédéric Makowiecki i 911 RSR – men ingen har väl kört så brett som Makowiecki? Spårbyte efter spårbyte längs raksträckorna plus att han tryckte Bourdais näst intill av banan. På TV-bilderna såg det inte så imponerande ut, men tävlingsledningen lät det vara vilket minst sagt gjorde Bourdais upprörd. Kanske just därför lyckades han med loppets kanske läckraste omkörning in i Indianapolis – på yttern. Men det räckte inte och Porsche tog dubbelseger i klassen.

Resultat topp 20 Le Mans 2018

  1. #8 Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid (Alonso/Buemi/Nakajima) 388 varv
  2. #7 Toyota Gazoo Racing Toyota TS050 Hybrid (Conway/Kobayashi/Lopez) +2 varv
  3. #3 Rebellion Racing Rebellion R13 Gibson (Beche/Laurent/Menezes) +12 varv
  4. #1 Rebellion Racing Rebellion R13 Gibson (Jani/Lotterer/Senna) +13 varv
  5. #26 G-Drive Racing Oreca 07 Gibson (Rusinov/Vergne/Pizzitola) LMP2 +19 varv
  6. #36 Signatech Alpine Matmut Alpine A470 Gibson (Lapierre/Negrao/Thiriet) LMP2 +21 varv
  7. #39 Graff-SO24 Oreca 07 Gibson (Capillaire/Hirschi/Gommendy) LMP2 +22 varv
  8. #28 TDS Racing Oreca 07 Gibson (Perrodo/Vaxiviere/Duval) LMP2 +22 varv
  9. #32 United Autosport Ligier JS P217 Gibson (de Sadeleer/Owen/Montoya) LMP2 +23 varv
  10. #37 Jackie Chan DC Racing Oreca 07 Gibson (Jaafar/Tan/Jeffri) LMP2 +27 varv
  11. #31 DragonSpeed Oreca 07 Gibson (Gonzalez/Maldonado/Berthon) LMP2 +28 varv
  12. #38 Jackie Chan DC Racing Oreca 07 Gibson (Tung/Aubry/Richelmi) LMP2 +32 varv
  13. #29 Racing Team Nederland Dallara P217 Gibson (van Eerd/van der Garde/Lammers) LMP2 +32 varv
  14. #33 Jackie Chan DC Racing Ligier JS P217 Gibson (Cheng/Boulle/Nicolet) LMP2 +33 varv
  15. #23 Panis Barthez Competition Ligier JS P217 (Buret/Canal/Stevens) LMP2 +43 varv
  16. #35 SMP Racing Dallara P217 Gibson (Shaitar/Newey/Nato) LMP2 +44 varv
  17. #92 Porsche GT Team Porsche 911 RSR (Christensen/Estre/Vanthoor) GTE Pro +45 varv
  18. #91 Porsche GT Team Porsche 911 RSR (Lietz/Bruni/Makowiecki) GTE Pro +45 varv
  19. #68 Ford Chip Ganassi Racing Team USA Ford GT (Bourdais/Hand/Muller) GTE Pro +45 varv
  20. #67 Ford Chip Ganassi Racing Team UK Ford GT (Priaulx/Tincknell/Kanaan) GTE Pro +46 varv

Diskvalificerade.
Ny vinnare i LMP2-klassen.

Visa kommentarer
NUVARANDE Äntligen seger för Toyota i Le Mans – en dubbel dessutom
NÄSTA Nya segernamn i STCC