Apollo är äntligen på banan! Man är det genom att visa upp nya supersportbilen som trotsar alla trender med elmotorer och liknande. Här är Apollo Intensa Emozione med en V12-motor, ingenting annat.

Kommer du ihåg tyska supersportbilstillverkaren Gumpert? Firman gick i konkurs under 2013 men väcktes åter till liv i början av 2016 när en kinesisk grupp med mycket pengar köpte upp vad som fanns kvar. De passade då på att döpa om firman till Apollo, samma namn som Gumperts första supersportbil bar (och som du ser på bild här).

Efter nästan två år av tystnad gör nu Apollo väsen av sig, nu presenterar de nämligen supersportbilen Intensa Emozione som kort och gott kallas IE. Den ser inte ut som något tidigare producerat av Gumpert. Den liknar för övrigt ingenting annat heller, i så fall skulle det vara Batmobil den påminner.

Apollo Intensa Emozione

Ovanpå en kolfibermonocoque är en, enligt Apollo, aerodynamisk fulländad kaross monterad. Självklart är hela karossen i kolfiber. För att göra bilen än mer ”hal” med optimerade luftflöden i olika hastigheter har den aktiva karossdetaljer som kan fällas ut, in och vinklas om. Den gigantiska bakvingen är sammanbunden med luftscoopet på taket och venturi-tunnlarna med den tillhörande bakdiffusorn av modell grov ger bilen ett säreget utseende. Men det är inte utseendet som har haft prioritet utan det är återigen luftströmningen runt kärran som har varit av största vikt.
Marktrycket vid 300 km/h är enorma 1 350 kilo, mer än vad bilen väger. Apollo Intensa Emozione väger nämligen inte mer än 1 250 kilo.

Apollo Intensa Emozione

Hjärtat i Intensa Emozione är en 6,3 liter stor V12 utan överladdning. Apollo trotsar rådande supersportbilstrend med elektrisk assistans av något slag. Det är ren och skär kraft ur en förbränningsmotor man förlitar sig på. Maskinen levererar 780 hästkrafter och 760 newtonmeter, något som räcker för att ta sig från noll till 100 km/h på 2,7 sekunder. Toppfarten sägs ligga på 335 km/h.

Apollo Intensa Emozione

Apollo avser bygga endast tio exemplar av Intensa Emozione. Skulle det vara så att du är intresserad av ett exemplar får du hosta upp en massa kosing, uppemot 22,3 miljoner kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer