Är automat snålare än manuell låda?

Kan det verkligen stämma att en Subaru Legacy med automatlåda är snålare än samma bil med manuell låda? Teknikens Världs experter reder ut frågetecknen.

Hej Teknikens Värld. Hittar inget på Google, och som extrem bilnörd så kan jag inte få mitt huvud runt detta.
Hjälp mig förstå varför en manuell Subaru Legacy 3.0 2007–2009 drar 1,2 liter per mil (enligt Transportstyrelsen) och automaten drar 0,98?
En så stor skillnad? Manuell är ju alltid snålare, nästan. Har Transportstyrelsen fel?

/Jesper

Svar:
Hej Jesper. Det stämmer faktiskt i det här fallet att automatlådan är snålare än manuell – och det hör inte till vanligheterna. Nu på senare tid är det dock fler automatväxlade bilar som går snålare än en manuellt växlad av samma modell. En förklaring är att motorvarvet är lägre vid landsvägsfart. Utväxlingen är med andra ord högre. En annan är konstruktionen som förbättrats och man har fått bort den slirning som finns i momentomvandlaren. Eller så har man en annan typ av automatlåda, dubbelkopplingslåda exempelvis som helt saknar momentomvandlare.
Vad gäller Subaru Legacy 3,0 så är den manuella snabbare både i toppfart och acceleration. 243 km/h och 6,9 sekunder mot automatens 237 km/h och 8,2 sekunder. Även CO2-utsläppen är högre för den manuella med 286 g/km mot 231 g/km för automat. Detta är fabrikssiffror, som alltid ska tas med en nypa salt, men förhållandet mellan de båda lådorna stämmer säkert. Som grädde på moset får du aktivt antisladdsystem, om du väljer automat i Legacy 3,0.

Visa kommentarer