Är begagnatförsäkringar bara bluff?

Garantiförsäkringar vid köp av begagnad bil kan vara snåriga och svåra att få hjälp av. Teknikens Världs experter berättar mer om hur man ska agera när försäkringsbolagen krånglar.

Min dröm skulle gå i uppfyllelse, jag hade äntligen fått möjlighet att förverkliga mitt intresse – att köpa en liten sportbil. Som en del i priset på bilen ingick garantiförsäkring via Auto Concept, på informationsbladet verkade det vara en bra trygghet. Men sedan hände det, bilen gick sönder. Det blev inte så lätt att lämna in den för reparation, verkstäderna verkade känna till Auto Concept och var inte så pigga att ta sig an reparationen. Plötsligt stod det klart hur många undantag som var inskrivna i villkoren, vissa villkor inte nedskrivna i informationen och på hur många olika sätt villkoren kan tolkas så det blev avslag, ingen ersättning.
Efter flera överklaganden och hänvisning till fakta fick jag ersättning, men när alla undantag räknats fick jag bara halva kostnaden. Det visade sig att det var flera anledningar till felet och så började det om igen, ny omgång, undantag, tolkningar, vilseledande information och till slut osanna påståenden.
Drömmen blev en mardröm och jag fick ge upp.
Min upplevelse är att undantagen i regelverket sätter kunden i en position att bevisa att felet inte fanns vid köpet, att felet kommit plötsligt, att det inte är slitage, att det inte är orsakat av slarv, felaktig reparation tidigare och dessutom gäller det inte för alla delar så kunden får stå för vissa kostnader oavsett bedömning av skadan.
Verkstäderna vågar inte ta reparationerna, de vet hur krångligt det blir.
Villkoren kan tolkas olika från gång till gång, hur man än gör så vänds det mot mig som kund. Min upplevelse är helt enkelt, man har ingen större nytta av garantiförsäkringen och alla med motorintresse bör upplysas om hur garantiförsäkringen fungerar.

/Helge

Svar:
Tack för beskrivningen av dina av erfarenheter från garantiförsäkringen när du köpte begagnad bil.
Tyvärr upplever många kunder detta som du beskriver. Särskilt när det gäller begagnatbils-garantiförsäkringar (gällande fel på elsystem- och mekaniska komponenter) från de mindre specialförsäkringsbolagen, som i detta exempel Auto Concept). De stora bolagen krånglar mindre, för då ingår maskinskadedelen i helförsäkringen, men då får bilen inte vara äldre än sex år eller ha gått mer än 10-12 tusen mil.
En sak att komma ihåg är att oavsett garantiförsäkringen så gäller konsumentköplagen i tre år, mellan säljaren/handlaren och köparen. De första sex månaderna är det alltid bilhandlaren som är ansvarig. Efter sex månader måste köparen göra sannolikt/påvisa att felet (eller orsaken/grunden till felet) fanns vid leveransen för att handlaren skall vara ansvarig. Här träder begbils-försäkringen (genom Auto-Concept m fl) in i de fall handlaren ej har något ansvar, det vill säga när felet uppstått efter sex månader. För detta har man alltså försäkringen.
När det gäller försäkringsvillkoren så är bara de villkor som framkommer (skriftligen eller muntligt) vid tecknadet av försäkringen giltiga. Kommer försäkringsbolaget med mer villkor senare, som inte fanns i handlingarna eller framgick på annat sätt, direkt vid köpetillfället, när du tecknade försäkringen kan du bortse från dem. Jag förstår att det är krångligt att hantera detta och en advokat hade kostat för mycket pengar. Så det är som du skriver, kanske inte värt det med den extra försäkringen. Men jag anser att den som står på sig mot försäkringsbolagen brukar få rätt till sist.
Mitt budskap är alltså att man inte skall ge sig, utan stå på sig. Och en eventuell anmälan till ARN, Allmäna reklamationsnämnden, brukar få förskringsbolagen att lösa problemet snabbare.

Visa kommentarer