Är för mycket olja i motorn farligt?

Verkstaden fyllde på för mycket olja i min Mazda MX-5. Är det farligt för motorn? Teknikens Världs experter reder ut frågetecknen.

Jag köpte en ny Mazda MX-5 av auktoriserad handlare 2010. Bilen är pedantskött, alltid i garage, handtvättad och har aldrig körts i regn. Togs ut i juni 2010.
Efter 220 mil lämnades bilen in för första service, april 2011. Förutom sedvanlig kontroll byttes olja och filter. Kontrollerade oljenivån efter någon dag och tyckte att den var långt över maxstrecket.
Lämnade in bilen för kontroll men fick mig en avhyvling av verkstadschefen, här var minsann inga fel gjorda, inget fel på den nivån. Eftersom det inte är helt lätt att läsa av en oljesticka med ny olja accepterade jag deras förklaring och körde ytterligare 300 mil. Kollade oljan emellanåt och allt eftersom den blev mörkare syntes nu tydligt att nivån låg högt över max.
Bilen åter till verkstad efter säsong 2012 (bilen går som du förstår inte många mil eller tillfällen). Nu konstaterade även samma chef att nivån var för hög.
Bilen tappades på olja, enligt protokoll tömdes 4,5 liter ur bilen. Därefter fyllde man på 4,2 liter och nu var nivån rätt.
Innebär att jag under över 300 mil kört med på tok för mycket olja i bilen. Sannolikt har skillnaden varit betydligt större än tre deciliter mot bakgrund att en ny motor förbrukar mer olja än en inkörd.
Har varit i diskussion med ett par olika mekaniker inom Mazda Sverige och att köra med för mycket olja är inte bra!
Har köpt denna bil för att äga den länge men jag vill inte att motorn ska ha påverkats negativt av deras okunskap/klantighet/bristande kompetens, vad man nu väljer att kalla det.
Vad finns det för rätt till hävning av köp eller andra möjligheter för denna händelse?
Dessutom tycker verkstaden att jag ska betala för det arbete och material som förbrukats. Ett arbete som om de hade någon servicekänsla aldrig borde ha varit föremål för diskussion. Det är dock en helt annan historia.

/Thomas Magnusson

Svar:
Det var ju tråkigt med för mycket olja i motorn. Om det nu varit tre deciliter eller sex eller uppemot litern för mycket, så sliter ju detta onödigt på motorn. Sedan är det ju bra att du bara kört 300 mil.
Jag har själv, när jag såg din fråga, kollat med en god vän som är motorrenoverare i Göteborg och fick beskedet att tre-fyra deciliter inte skadar motorn, men däröver kan den slitas onödigt.
Jag utgår från att du servat bilen på samma firma som du köpt bilen av, eftersom du skriver om hävning.
Därför bör du nu tillskriva försäljningschefen och påtala det inträffade så som du gjort i ditt brev nedan. Eftersom bilen bara gått 550 mil bör motorn nu testas och sedan skall du begära förlängd garanti. Garantin bör utökas till tio år och vara förbehållslös. Om du då upptäcker fel lite längre fram såsom missljud, höjd oljeförbukning eller annat kan du med med den utökade garantin enkelt få detta åtgärdat, utan begränsningar.
Accepterar säljaren ej detta anser jag att du skall begära hävning av köpet. I så fall kommer du dock att avräknas för den tid och körsträcka du nyttjat bilen.
Men som sagt, börja med garantikravet. Och självklart skall du ej betala för det senaste oljebytet. Detta skall du påtala också.

Visa kommentarer