Är säljaren skyldig att hjälpa mig?

Motorn startar inte när den är varm och säljaren vill inte ha med problemet att göra. Hjälp mig! Teknikens Världs experter kommer än en gång till undsättning.

I april förra året köpte jag en Passat Variant TDI av årsmodell 2010 av en handlare i Karlstad (ej VW-auktoriserad handlare). Bilen hade bara gått 6 889 mil. Vid min provkörning runt kvarteret fungerade bilen jättefint. När jag sedan tog den i bruk märkte jag att när den blivit varm så är den väldigt svårstartad. Ibland får man vänta tills den kallnat innan man kan få igång den igen.
Till saken hör att i handlingarna till bilen finns dokument från en auktoriserad VW-verkstad i Örebro som anger att bilen vid 150 mil före mitt köp bytt motor på grund av haveri. Den har fått en utbytesmotor från en krockskadad 2009:a som gått 5 425 mil.
Jag har påtalat för säljaren att bilen är svårtstartad, och sedan haft bilen inne flera gånger för felsökning hos verkstäder som säljaren rekommenderat. De har inte hittat något konkret fel under snart tio månaders tid, men felet kvarstår. Nu säger säljaren i Karlstad att jag skall ta detta med VW-firman i Örebro som bytte motorn förra våren. ”Det borde vara garanti på ett sådant jobb, och de är auktoriserade VW-handlare och det finns ett kvitto på jobbet så detta måste de lösa.”, säger han.
Jag har pratat med VW-verkstaden i Örebro men de är ej intresserade att hjälpa till. Jag har nu själv låtit en dieselmotorfirma i Karlstad titta på bilen (felsökningen kostade mig 5 400 kronor) och de bedömer att spridarsystemet är defekt och bör bytas, (kostnad 25 000 kronor). Säljaren vill ej medverka till detta. Vad skall jag göra?

/Kenneth Sjöberg, Åmotsfors

Svar:
Hej Kenneth, jobbigt ärende och fel. Bilen skall självklart vara lättstartad. Säljaren i Karlstad är fullt ansvarig. Han kan inte skicka runt dig till olika verkstäder. Eftersom han haft minst tre misslyckade reparationsförsök på sig att få ordning på bilen kan du häva köpet. VW-verkstaden i Örebro är ej ansvariga mot dig. Skriv till din säljare (och ring därefter) och meddela att du nu tröttnat och häver köpet.
Du skall då få tillbaka det du betalt för bilen, minus avdrag för hur mycket du kört med den. Avdraget brukar beräknas enligt följande: 0,5 procent av bilens pris per månad som gått sedan leverans + 0,5 procent av bilens pris per körda 100 mil. När ett köp hävs skall du också enligt konsumentköplagen (KKL), få tillbaka ränta på köpeskillingen (riksbankens referensränta + 2 procent). Dessutom skall du ersättas för felsökning och eventuella andra kostnader du haft.
Accepterar inte säljaren detta, eller eventuellt omgående ser till att bilen blir reparerad, bör du göra anmälan till ARN, Allmänna reklamationsnämnden.

Visa kommentarer