Ariel Motor Company fortsätter med sin Atom, 19 år efter första generationen är man nu inne på den fjärde. Här är Ariel Atom 4.

Du kanske tycker dig se en Ariel Atom 3 på bilderna här, men då ser du fel. Det är faktiskt Atom 4 du stirrar på. De båda generationerna är väldigt, väldigt lika varandra, men ställer du dem sida vid sida ser du att det finns ganska tydliga olikheter.
Ariel går till och med så långt att de kallar Atom 4 för en helt ny bil.

– Atom 4 är bilens största förändring sedan den först släpptes 1999. Faktiskt är det bara tre delar som är desamma som hos Ariel 3; kopplings- och bromspedalerna samt tanklocket, säger Ariels vd Simon Saunders.

Aerodynamiken har stått i fokus vid utvecklingen av fjärde generationen. Det syns bland annat på nosen som har blivit av med sina luftinsläpp, det syns på skärmarna som har fått små flärpar för att luften ska flöda på ett bättre sätt, och det syns kanske framför allt på luftscoopet bakom sittbrunnen. Scoopet är betydligt mer strömlinjeformat och designat än tidigare.

Motorn är precis som hos föregångaren en Honda-maskin. Denna gång har Ariel lagt vantarna på Hondas 2,0-liters turbomaskin som vi normalt hittar i nya Civic Type R, det vill säga besten med 320 hästkrafter. I Atom 4:s fall, tack vare Ariels egna styrenhet, ligger maxvridet på 420 newtonmeter, 20 mer än i Civic Type R.

Accelerationen 0-97 km/h (0-60 mph) uppges till 2,8 sekunder, en siffra som gör Atom 4 snäppet långsammare än 310 hästkrafter starka Atom 3,5 som Hans Hedberg körde på Mantorp Park i fjol. Toppfarten är däremot densamma; 260 km/h. 0-161 km/h (0-100 mph) sägs gå på 6,8 sekunder.

Hur mycket nya Atom väger vet vi inte, men Atom 3,5 har en tjänstevikt på 725 kilo. Däromkring bör Atom 4 ligga.

I extrautrustningsväg finns launch control- och antispinnsystem från Atom V8.

Ariel skriver i sitt pressmeddelande att omkring 100 stycken Atom 4 årligen ska byggas i fabriken i engelska Somerset, det parallellt med de två andra modellerna Ariel Nomad (terrängversionen av Atom) och Ariel Ace (som är en motorcykel).
Atom 4 ska även licensbyggas i USA för de nord- och sydamerikanska marknaderna.

Atom 4 är dessutom Ariels första modell att fullt ut efterleva European Small Series Type Approval (ESSTA) och Australian Design Rules (ADR), det vill säga reglementen som gör att modellen får säljas i Europa och Australasien (Australien, Nya Zeeland, Papua Nya Guinea och Melanesien) på bredare front än vad den hittills har gjort.

Visa kommentarer
NUVARANDE Ariel Atom 4 officiell med 320 hk från Civic Type R
NÄSTA Vi kör Lynk & Co 02