Aston Martin har nu bestämt sig för att återuppliva klassiska Lagonda. Med Lagondas hjälp ska nya marknader och segment övervinnas. Enligt Aston Martin ska Lagonda bli precis som förut – stora och lyxiga bilar.

Det verkar som att de numera fristående britterna på Aston Martin har något stort på gång. Sedan Aston Martin skiljdes från Ford och köptes upp av Prodrives grundare David Richards, John Sinders, Investment Dar och Adeem Investment Corporation för snart ett år sedan har mycket hänt. Försäljningen går stadigt uppåt och tidigare i somras visades en bild på den kommande supersportbilen One-77 som sägs bli den mest extrema från Aston Martin hittills. Nu låter britterna meddela att det klassiska Lagonda ska återupplivas.

Uppgifterna kommer direkt från högsta ort. Aston Martins vd Dr. Ulrich Bez säger i ett pressmeddelande att det nu är dags att tänka på framtiden. De senaste åren har varit framgångsrika för Aston Martin, men om det ska hålla i sig i längden måste företaget breddas. Här kommer Lagonda in i bilden. Bez menar att ett återinförande av Lagonda-märket gör det möjligt för Aston Martin att låta de egna bilarna vara mer sportbilslika, medan Lagonda får stå för de större och lyxigare vagnarna. Lagonda ska hitta sin egen nisch med lyxiga och tåliga bilar som ska passa för såväl de redan etablerade marknaderna som utvecklingsmarknader. Bez vill att Lagondas bilar ska gå att använda året runt, även där marken blir vit på vinterhalvåret. Dock understryks det att det inte blir tal om någon suvmodell. Vad det gäller designen ska Lagonda ha ett alldeles eget uttryck, precis som Aston Martins bilar. Man ska plocka detaljer från det förflutna, även om bilarna ska få ett övergripande futuristiskt utseende. Med ett nyupplivat Lagonda inom företaget tror Bez att man inom kort ska kunna finnas i mer än 100 länder i världen, i motsats till dagens 32. Den första produktionsfärdiga bilen hoppas man kunna sälja år 2012.

Lagondas 100-årsjubileum firas nästa år och för att markera händelsen ska ett nytt koncept visas. Det finns ännu inga bekräftade uppgifter, men ryktet säger att konceptet blir en stor och lyxig sedanmodell i konkurrens med Bentley och Rolls-Royce. Senast en ny Lagonda rullade på vägarna var 1989, då den sista versionen av den häpnadsväckande Aston Martin Lagonda visades. Förutom ett udda utseende både inuti och utanpå var Lagondan den första serieproducerade bilen i världen med färddator och digital instrumentpanel. 1993 visades det nästan lika udda konceptet Vignale och året efter byggdes en handfull bilar baserade på Aston Martin Virage.

Läs mer

    Krönika


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
      (därefter 99kr/mån)
      Ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer