Snart är resultatet av det omaka paret här. Ingen trodde väl för ett år sedan att Aston Martin och Toyota skulle samarbeta, men redan nästa år är iQ-baserade Aston Cygnet här och nu har britterna släppt de första bilderna.

Världens alla Aston Martin-älskande anglofiler satte förmodligen teet i halsen när den första bilden på Aston Martin Cygnet dök upp. Var det ett försenat aprilskämt? Cygnet såg ju precis ut som en Toyota iQ. Nej, det var inget aprilskämt och ja, Cygnet är en Toyota iQ. Fast ändå inte. Aston Martin Cygnet är nämligen en iQ med en rejäl dos brittiskt bilbyggande i sig. Nu får vi för första gången se bilen, som än så länge är ett koncept, i full skepnad.

De första officiella bilderna visar en bil som genast känns igen som en Toyota iQ, men ändå som en Aston Martin. Astons designteam ledda av Marek Reichman har låtit iQ:s strålkastare vara kvar i fronten, medan de har skapat en ny motorhuv och en ny grill med den klassiska Aston-formen. De har även satt på nya, ytterst smäckra dörrhandtag, nya fälgar och inte minst nya baklampor som påminner om ljusarrangemangen på övriga Aston-familjen. På insidan märks förvandlingen kanske ännu mer. Endast grundstommen i inredningen finns kvar efter Astons behandling. Helt nya färger och högexklusiva material ger en lyxkänsla som, i alla fall på bild, vida överstiger känslan i iQ.

Vi får hoppas att lyxkänslan kommer att finnas även i verkligheten. Aston Martin planerar nämligen att ta bra betalt för Cygnet. Inget är bekräftat ännu, men det talas om ett pris på cirka 230 000, det vill säga en bra bit över Toyota iQ. Endast den i sammanhanget stora 1,3-litersmotorn uppges vara aktuell för Cygnet.

Det verkar inte riktigt vara bestämt att vem som helst som kan hosta upp 230 000 kronor kommer att få köpa Cygnet. Inledningsvis kommer endast tidigare Aston Martin-ägare att få tillgång till Cygnet. Efter en introduktionsperiod ska även den stora pöbeln få lägga sina beställningar. Aston Martin planerar att tillverka 1 000-2 000 bilar per år, och det ska gå till på så vis att halvfärdiga iQ-bilar skeppas från Japan till Aston-fabriken i Gaydon där britterna sätter sin prägel på bilen. Aston har stor tilltro till Cygnets potential eftersom ungefär 30 procent av de som äger en Aston Martin även har en Mini eller Smart som extrabil för stadstrafik. De vill så klart hellre se att de har en Cygnet.

Aston Martin låter avslutningsvis hälsa att arbetet med konceptbilen fortskrider fram till nästa år då Cygnet ska vara färdig för serieproduktion.

Läs mer

    Test & provkörningar

      Visa kommentarer