Brittiska Aston Martin och tyska Bosch har slagit sina påsar ihop. Resultatet är en prototyp, den första fyrhjulsdrivna Aston Martin-modellen någonsin, tillika märkets första plug in-hybrid!

Utvecklingsarbetet har pågått under knappt års tid, med en grupp på 74 mestadels tyska ingenjörer hos Bosch. Resultatet är Aston Martin DB9 Plug in-hybrid, som inte bara ska vara snålare med soppa, utan också betydligt starkare och snabbare.

Två elmotorer på totalt lite drygt 240 hästkrafter (180 kW) har lagts till DB9:s vanliga sexliters V12-motor. Detta ska enligt uppgift ge en kombinerad effekt på ”över 740 hästkrafter”, gentemot ordinära versionen av DB9, som ju bara får nöja sig med 510.

Elmotorerna är kombinerade med ett litiumjonbatteri placerat strax framför bakaxeln. Hela hybridsystemet höjer vikten med omkring 300 kg, vilket får bilen att nå en totalvikt på strax över 2 000 kg. Trots detta ska bilens accelerationssiffra för sprinten 0–100km/h ha sänkts med närapå en hel sekund. Från 4,6 sekunder till 3,7 dito. Räckvidden på enbart eldrift ska vara strax under 26 km.

Dessutom ska köregenskaperna vara bättre, sägs det. Detta inte bara då bilen är fyrhjulsdriven (elmotorerna driver framhjulen), utan även beroende på att Bosch adapterat de båda elmotorerna till vektorbaserad momentfördelning.

Dessutom inkluderar bilen den senaste versionen av ESP-system från Bosch, med fyra olika inställningar för hur och när ingreppet ska ske – safe, sport, drift och custom. Det sistnämnda ger föraren frihet att justera styrning, gas och överstyrningstendenser noga, baserat på bland annat antalet passagerare och däckslitage. Man ska också kunna ladda ner egna inställningar från Internet, som kan vara specialanpassade för exempelvis körning på en viss bana, hävdar Bosch.

Även om det låter bra så är hybridsystemet inte avsett för serieproduktion, avsikten är i stället att visa på hur hybridsystem kan se ut i en relativt nära framtid – på ett sätt som även passar ett varumärke som just Aston Martin. Dessutom visar bilen upp hybridsystemet från Bosch, som är byggt i moduler, och därför kan komma att användas av ett flertal olika biltillverkare.

Bosch egen film från pressvisningen av bilen ser du nedan.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer