Aston Martin och Lotus kan slå sin påsar ihop

Vilken drömduo! Aston Martin med sina lyxbetonade supersportbilar och Lotus med sina fjäderlätta och körglada diton.

Lotus är en sportbilstillverkare som har haft det tufft under en längre tid. I stort sett ända sedan 1990-talets slut då malaysiska Proton tog över det anrika brittiska företaget som en gång grundades av Colin Chapman.
Aston Martin, en annan sportbilstillverkare från Storbritannien men med mer lyxbetoning, har det betydligt lättare och har senaste tiden sålt bilar som aldrig förr.

Skulle någon form av samarbete eller samgående mellan dessa båda ikoner kunna rädda Lotus? Mycket möjligt. Enligt rykten som tog fart på bilsalongen i Paris för en månad sedan, där Lotus inte fanns representerade på grund av dålig ekonomi, har det förts eller fortfarande förs diskussioner på någon form av nivå där de båda är inblandade. Det är amerikanska Automobile Magazine som berättar om ryktena som de tagit del av både på Parissalongen och veckorna därefter.

Hur mycket man ska tro på dessa rykten låter vi vara osagt, men kombinationen Aston Martin och Lotus låter onekligen som en drömkombination. Två sportbilstillverkare som skulle kunna komplettera varandra då de i dag har så olika inriktning. Den ena bygger tunga, lyxiga supersportbilar, den andra bygger lätta, förarinspirerande supersportbilar. De är i dag inte några direkta konkurrenter. Kan det bli bättre?

Hur som helst skulle det behövas stora mängder pengar för att få Lotus på fötter igen. Enligt uppgifter har de skulder på omkring 2,7 miljarder kronor och går med 14-15 miljoner kronor i förlust varje månad. Skulle Aston Martin, som får ses som en ganska liten tillverkare, vara intresserad av att pumpa in stora summor pengar utan att vara säker på att det lönar sig? Dagens ägare Proton har aldrig lyckats få Lotus lönsamt.

Volkswagen och BMW har tidigare förknippats med Lotus, men Volkswagen har i princip fått nej från facket och BMW har uttalat sitt ointresse av ännu en britt i portföljen.

Visa kommentarer