I samma veva som Aston Martin väljer att presentera de första officiella bilderna på Rapide, väljer de också att officiellt presentera en ny Vantage. Nu är det V12-motor som gäller vilket innebär fler hästkrafter och mer fart än V8 Vantage från 2005.

På Genèvesalonen i nästa månad ska Aston Martin visa upp det senaste i Vantage-familjen – V12 Vantage. Eftersom den är baserad på V8 Vantage ser man inte några direkta skillnader på studs, men granskar man nykomlingen närmare så ser man att britterna justerat och finslipat detaljer, speciellt maskineriet.
I nya Aston Martin V12 Vantage sitter det en sexliters V12-motor, plockad från DB9 men här har den genomgått en rad förbättringar för att leva upp till namnet Vantage. Den handbyggda motorn levererar 517 hästkrafter vid 6 500 r/min och 570 newtonmeter vid 5 750 r/min. Denna är kopplad till en sexväxlad manuell låda som skickar kraften till bakhjulen. För att kunna åtnjuta lite tuffare och säkrare körning sitter en diffbroms monterad över bakaxeln.
0-100 km/h går på 4,2 sekunder, alltså 0,7 sekunder snabbare än V8 Vantage. Toppfarten är 305 km/h, plus 15 km/h jämfört med lillebror.
En unik detalj för V12 Vantage som V8-versionen inte har är sport-knappen som tillåter föraren att välja mellan två körlägen. I normalläget är bilen mer anpassad till vardagskörning i trafik medan sportläget är bäst lämpad för busigare körning med skarpare gasrespons och skönare ljud som mullrar ut ur avgaspiporna.
Bakom de stora 19-tumsfälgarna som mäter nio respektive elva tum på bredden sitter 398 respektive 360 millimeter stora bromsskivor, keramiska förstås, som greppas sex kolvar fram och fyra bak.
V12 Vantage är precis lika lång och bred som lillebror med V8-motor, det vill säga 438 centimeter på längden och 186,5 centimeter på bredden. Hjulbasen är också densamma, 260 centimeter. Däremot är V12 knappt 1,5 centimeter lägre – 124,1 centimeter.
Trots tung V12-motor, som väger 100 kilo mer än V8-maskinen, monterad strax bakom framaxeln så är bilens totalvikt endast 50 kilo högre än för V8 Vantage. Totalt handlar det alltså om 1 680 kilo. Detta har åstadkommits genom användande av lättviktsmaterial, bland annat i bromsskivorna som nämndes ovan och lättmetallfälgar som sparar fem kilo.
Designmässigt skiljer sig inte V12-versionen från V8-versionen speciellt mycket. Men Aston Martin har gått igenom varje karosspanel för att optimera luftflödet. Bland annat har frontspoilern och främre luftinsläppet modifierats för bättre downforce och mer kylning till bromsarna. Sidokjolarna har justerats precis som diffusorn och den bakre vingen som dessutom ökat en aning i storlek.
Aston Martin V12 Vantage har alltså premiär i Genève i mars. Då presenteras även priset på bilen. Räkna med några hundratusen extra utöver de 1,1 miljoner kronor som V8 Vantage kostar. Försäljningen drar igång under tredje kvartalet i år.

Läs mer

    Provkörning

      Visa kommentarer
      NUVARANDE Aston Martin V12 Vantage officiell
      NÄSTA Audi Q5 Hybrid kommer 2010