Aston Martin Vanquish Volante – kolfibercabben officiell

Du tittar just nu på den bästa cabrioleten från Aston Martin någonsin, i alla fall om vi ska tro britterna själva. Nya Vanquish Volante är Astons första Volante-modell helt i kolfiber och den blir din för drygt 2,2 miljoner kronor.

Det legendariska Vanquish-namnet har gjort comeback. En ny Vanquish lanserades förra sommaren efter drygt sex års frånvaro, då DBS-modellen fyllde den plats som genom historien har varit vigd åt Vanquish. Förra året lanserades Vanquish i coupéutförande och nu kommer cabrioletmodellen som självklart får det vackra namnet Volante.

På namnfronten intet nytt alltså, likaså på motorfronten. Vanquish Volante får samma 6,0-liters V12-motor med 573 hästkrafter och 620 newtonmeter som finns i vanliga Vanquish. 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och toppfarten är 295 km/h – precis lika snabb som coupén.

Förklaringen till att Volante är lika snabb som coupén är att det är i stort sett samma bil. Vanquish är uppbyggd av en aluminiumram och kolfiberkaross och det är även Volante som därmed är Aston Martins första cabriolet med kolfiberkaross. Precis som med coupén gäller det alltså att akta sig för parkeringsskador som kan bli mycket kostsamma. Anledningen till att Aston Martin bygger hela karossen i kolfiber är inte bara de uppenbara viktmässiga fördelarna utan även kolfibermaterialets formbarhet. Det går att forma kolfiber i stort sett hur som helst och det gör att färre karosskarvar behövs.

Volante väger bara nio kilo mer än vanliga Vanquish. Det låter imponerande men man ska komma ihåg att Vanquish inte är någon lättviktare med sina 1 845 kilo. Tygsuffletten byggs i tre lager och tar bara 14 sekunder att fälla ned eller upp. En intressant detalj är vindrutan som går hela vägen upp till suffletten, vilket är första gången på en Aston Martin. Vanligare är att vindrutan omgärdas av en ram även upptill men genom att låta glaset fortsätta hela vägen upp får man ett luftigare utseende.

De första exemplaren av Vanquish Volante når sina köpare mot slutet av året och priset börjar på 2 276 300 kronor. Vi hoppas och tror att den väldigt blåa inredningen inte är obligatorisk.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer