RapidE kommer att bli märkets första elbil, men förbränningsmotorn kommer Aston Martin hålla fast vid i många år framöver.

Nyligen kunde vi berätta om att Aston Martin DB11 kan beställas med en motor med åtta i stället för tolv cylindrar, en bilmodell som börjar levereras i slutet av året. Vill du skära ner på cylinderantalet ytterligare och kan vänta till 2019, då är RapidE modellen för dig – den har inga cylindrar under huven alls.

RapidE kommer att tillverkas i 155 exemplar och är, som du säkert listat ut, eldriven och blir därmed Aston Martins första av biltypen. Bilen har man tagit fram tillsammans med Williams Advanced Engineering som även låg bakom konceptbilen från 2015 och som bland annat utvecklat batterier till racingserien Formula E. Konceptet ser du på klippet nedan.

Aston Martin RapidE

RapidE kommer även att baseras på AMR concept, en konceptbil som presenterades i våras med vilken Aston Martin vill skapa en prestandadivision av sina bilar likt BMW:s M och Mercedes AMG.

Några data på RapidE finns i dag inte men man hävdar att bilen ska ge en för märket unik körupplevelse. Man understryker dock att den klassiska förbränningsmotorn är själva hjärtat hos Aston Martin och kommer så att vara många år framöver.

Dagens serieproducerade Rapide med V12-motor hade premiär under Frankfurtsalongen 2009 och blev märkets första fyrdörrarsmodell sedan 1990 då produktionen av Lagonda lades ned. I Teknikens Värld nummer 20/2013 testade vi en Rapide S på rekordsnabba 22 timmar!

Visa kommentarer
NUVARANDE Aston Martins elbil kommer 2019
NÄSTA Göteborg sänker hastigheten till 30 km/h