Aston Martin sluter upp som tillverkare av lyxsuvar. DBX ska stå klar om ett år och nu börjar testarbetet.

Världen är upp och ner. Märken som man aldrig trodde skulle bygga en suv har börjat göra just det. Alfa Romeo, Maserati, Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini… och med Ferrari och Aston Martin på gång.

Faktum är att de sist nämnda har kommit långt i arbetet med sin modell DBX. Så långt att man nu släpper bilder och ett filmklipp med bilen där den rullar längs en klassisk rallysträcka i Wales i händerna på testchefen Matt Becker.

Med bilderna och filmen bekräftas även att namnet på bilen blir just DBX, inte Varekai som det ryktats om. DBX var även namnet på det koncept som visades upp redan 2015 men som inte lånat ut många drag till det vi ser på materialet nu.

Klart är också att DBX ska byggas i tillverkarens nya fabrik i St Athan och att man har övergett tankarna på eldrift för suven – i alla fall inledningsvis. Märkets första elbil blir Rapide E som ska byggas i 155 exemplar under nästa år.

Nu ska testarbetet av DBX börja i såväl arktisk- som ökenmiljö, i Alperna, på tyska Autobahn och givetvis på (börjar bli tjatigt nu) Nürburgring. Arbetet kommer omfatta en hel del nya moment för testförarna då det är en helt ny biltyp för Aston Martin.

Aston Martin DBX test

– Att se DBX som rullande prototyp är ett viktigt kapitel i historien om vår första suv, nu kommer bilen till liv. DBX är så mycket mer än bara en suv för oss. Det är den första modellen som ska byggas i den nya fabriken i St Athan och därmed början på en ny epok, säger tillverkarens vd Andy Palmer.

DBX väntas vara klar för lansering sista kvartalet 2019, alltså om cirka ett år.

Visa kommentarer
NUVARANDE Aston Martins suv är döpt och redo för test
NÄSTA Tyskland sponsrar inhemsk industri för elbilsbatterier med tio miljarder kronor