Förra veckan dök de första skisserna upp på Audis nya A2 Concept, och nu har vi nåtts av de första officiella bilderna och faktan.

Redan den första, mer kortfattade pressreleasen, som kom i samband med skisserna i förra veckan, talade mycket om bilens belysning. Det temat fortsätter, och tydligen är huvudnumret diodlamporna fram som Audi kallar ”Matrix Beam”. Som synes på bilderna fortsätter LED-belysningen också längs med hela bilens sida.

Den korta och tämligen högbyggda bilen är 380 centimeter lång, 169 centimeter bred och 149 centimeter hög. Detta gör att den passar rätt bra in i mallen för förra generationen A2, den trögsålda men futuristiska bilen från tidiga 2000-talet. Nya A2 Concept är tre centimeter kortare, sju centimeter lägre och en centimeter bredare än vad A2 var då. Tjänstevikten är 1 150 kg.

A2 Cocnept är, som vi tidigare berättat, helt eldriven. Ett batteri på 31 kWh är monterat i golvet, av dessa kan 24 kWh utnyttjas för bilens framdrift. Den frontmonterade elmotorn ger som mest en effekt på 116 hästkrafter och ett vridmoment på 270 newtonmeter. Via en enväxlad växellåda (som brukligt på elbilar) överförs kraften till framhjulen.

Bilens räckvidd uppges av Audi till 20 mil och en full laddning via 230 volt ska ta fyra timmar. Har man istället tillgång till 400 volt kan man kapa den tiden till 1,5 timmar. A2 Concept ska också vara förberedd för trådlös uppladdning (enligt ett system som kallas Audi Wireless Charging). Kylningen av elmotorn sker med hjälp av avancerade grafitbaterial, som  kan ses i den nedre delen av grillen på bilen.

Precis som sin företrädare är A2 Concept byggd med mycket lättviktsmaterial, bland annat aluminium och kolfiberarmerad plast, den senaste generationen av ASF, Audi Space Frame, som redan första generationen A2 var byggd enligt. Även bilens 18-tumsfälgar är gjorda enligt en ny hybidmaterialsteknik som ska spara ungefär två kilo per hjul.

Prestandamässigt ska Audi A2 Concept klara 0-100 på 9,3 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 150 km/h. Både styr- och bromssystem är helt elektroniska, utan mekanisk eller hyudralisk koppling från ratt respektive bromspedal. Hjulupphängningen är mer konventionell, med McPherson-fjäderben fram och torsionsaxel bak.

Visa kommentarer