Precis som sin sportigare brorsa TT ska mer sansade A3 och halvbusiga S3 snart erbjudas med diverse justeringar i och med årsmodell 2011. Dock handlar det om väldigt små justeringar med tanke på att det bara är två år sedan modellen genomgick en mer omfattande uppdatering.

Audi A3 av nuvarande generation har hängt med i ganska många år – sju för att vara exakt. Det betyder att den är på upphällningen, men det hindrar modellen inte från att genomgå en rad små justeringar som ska ge den ett lyft där den står och lockar i bilhallen som årsmodell 2011.
Vad då lyft, tänker du… och det är sant, lyftet är som sagt nätt och man måste granska bilen närmare för att upptäcka förändringarna. Notera att i stort sett alla uppdateringar gäller över hela A3-linjen, det vill säga A3 i tredörrarsutförande, A3 Sportback (femdörrars), A3 Cabriolet och – inte minst – S3. Single frame-grillen och b-stolparna är från och med årsmodell 2011 lackerade i högblank svart, de yttre luftintagen i spoilern har försetts med horisontella kromribbor, dörrhandtagen har fått krominlägg (ej S3) och sidobackspeglarna har formats om luften ska svepa om dem smidigare. Baktill har A3 fått en ny ”diffusor” vars former ska – enligt Audi – dra blickarna till sig. Tredörrarsversionens bakljus berikas dessutom mörktonat glas.
Fyra nya kulörer tillgängliggörs i samband med nästa årsmodell. Dessa är Volcano Red, Dakota Gray, Amethyst Gray samt Scuba Blue. Ett gäng nya fälguppsättningar i dimensionerna 17 och 18 tum kompletterar de övre exteriöra förändringarna.
Interiört har man lyft exklusiviteten en aning genom att förse mittkonsolen, knapparna för elhissarna och backspegeljusteringen med aluminium-utseende. Andra nyheter interiört är en ny flatbottnad sportratt i läder och en ny växelväljarspak för bilar med S-tronic.

Under huven är det samma motoruppsättning som tidigare som gäller. Det betyder fem bensinare och fyra dieselspisar. Effektspannet sträcker sig från 90 hästkrafter (1,6 TDI, finns dock ej i Sverige. 1,6 TDI med 105 hk finns däremot) till 265 hästkrafter (S3).
Om man köper en A3 i tre- eller femdörrarsutförande med antingen 1,2 TFSI, 1,4 TFSI, 1,6 TDI eller 2,0 TDI (finns med 140 och 170 hk) under huven är bilen utrustad med start/stopp-system som även inkluderar teknik för bromsenergiåtervinning. Detta oavsett om man köper en bil med manuell låda eller dubbelkopplingslåda (S-tronic). Enbart bromskraftåtervinning (alltså ej i kombination med start/stopp) finner man i 1,6 TDI med 90 hästkrafter samt 1,8 TFSI.
Miljösnällast är, precis som tidigare, A3 1,6 TDI med 105 hästkrafter som kommer ned i 99 gram koldioxid per kilometer.

Audi A3/S3 årsmodell 2011 anländer till återförsäljarna tidigt i sommar.

Läs mer

    Test och provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer