I juni lanserar Audi en optimerad variant på sin A4 2,0 TDI. Själva poängen med justeringarna är att få bilen snål, vilket de har lyckats med – även sett till koldioxidutsläppet. Detta trots 136 hk och hyfsade prestanda.

Senaste generationen Audi A4 i sitt snålaste utförande är 2,0 TDI 120. Den sörplar i sig 0,51 liter diesel per mil och släpper ut 134 gram koldioxid per kilometer. Helt okej siffror, men inte om man jämför med vad som komma skall.
För i juni månad släpps Audi A4 2,0 TDI e – en optimerad version som fixar miljöbilsklassningen med ett grams marginal, det vill säga 119 gram per kilometer. Förbrukningen vid blandad körning uppges till 0,46 liter per mil. Den 136 hästkrafter starka A4:an benämner Audi själva som den mest effektiva sedanen i sin storleksklass. Denna nya TDI e-versionen kommer även att säljas som kombiversion – Avant. Men då klassas den inte längre som miljöbil då den hamnar på 129 gram koldioxid per kilometer och 0,49 liter diesel per mil.
Framhjulsdrivna 2,0 TDI e är alltså starkare än 2,0 TDI 120 (120 hk) vilket också gör den snabbare, både 0-100 km/h (9,5 vs 10,7 sekunder) och i toppfart (215 vs 205 km/h).
Att bilen släpps i juni gör det extra intressant/bråttom för de svenska spekulanterna. De som är snabba att teckna ett köpeavtal med Audi får ta del av den svenska miljöbilsrabatten på 10 000 kronor. Som bekant försvinner denna rabatt från och med den 1 juli i år.
Det tyska priset för sedanmodellen ligger på 30 800 euro vilket motsvarar knappt 335 000 kronor. Avant kostar en slant extra, närmare bestämt 32 800 euro vilket i dagens penningvärde motsvarar drygt 356 000 kronor.

För att komma ned i siffrorna 0,46 liter per mil och 119 gram per kilometer har Audis ingenjörer finjusterat och optimerat en rad detaljer. Motorn har exempelvis fått sig en översyn och de 143 originalhästarna har på så vis tappat sju kompisar till 136 totalt. Motorn är kopplad till en sexväxlad manuell låda där man ökat utväxlingen på slutväxeln med fem procent, vilket ger reducerat motorvarvtal på alla sex växlarna. Till växellådan hör också en växelindikator i instrumenthuset som tipsar föraren om vilken växel som är mest optimal för stunden. Kör man efter det optimerade programmet ska man som förare kunna spara upp till 30 procent bränsle, beroende på normalt körsätt. Lättrullade däck (205/60 R16), optimerad aerodynamik, så som slätare underrede och delvis stängd grill, samt sportchassi som ger bilen 20 millimeter lägre markfrigång gör att bilen sparar värdefulla droppar diesel.
Sparar bränsle gör också återvinningen av energi vid inbromsningar. Energin lagras temporärt i batteriet. När bilen återigen accelererar används överskottsenergin till bilens eldrivna enheter och motorns effektuttag koncentreras i stället till accelerationen och därmed förbrukas mindre bränsle.
Audi A4 2,0 TDI e har också start/stopp-system. Så fort föraren kommer fram till ett rödljus eller något annat längre stopp behöver man bara lägga i neutral växel och släppa vänsterfoten från kopplingspedalen. Då stängs motorn av och sparar även här bränsle. Så fort kopplingspedalen trycks ned igen startar motorn. Enligt EU-körcykeln sparar start/stopp-systemet 0,02 liter bränsle per mil vilket ska motsvara fem gram koldioxid per kilometer.

Test och provkörningar

    Visa kommentarer