Audis storsäljare A4 har i nuvarande skepnad snart fyra år på nacken. Det är alltså hög tid för det obligatoriska ansiktslyftet som i A4:s fall innebär kosmetiska förändringar både på in- och utsida samt motorer med mer effekt och sänkt förbrukning.

Vi börjar med utsidan eftersom det är här de flesta kommer att känna igen en Audi A4 av modellår 2013 eller senare. Jämfört med A4 som vi känner den till utseendet i dag, alltså generationen som presenterades hösten 2007 och lanserades i januari 2008, har det hänt en hel del smått och gott. Dock utan att vara revolutionerande. I stället har Audis formgivare gått försiktigt fram och gett den ett tydligare släktskap med storebror A6 som kom som ny generation för snart ett år sedan.

Det är främst i fronten man kan särskilja en årsmodell 2013 från en 2012. Audi har snörpt ihop frontpartiet en aning och det är främst den nya mer sluttande huven och de nya strålkastarna som är grunden till det. Sistnämnda är numera betydligt mer slimmade i utformningen och påminner med sin vågformade nederkant till stor del om de vi hittar på A6 (och A5). Men det bör ändå vara enkelt att skilja mellan en mötande A4 och en mötande A6 i mörkret tack vare lysdiodbandet som på ansiktslyfta A4 har en helt egen linje som inte följer strålkastarnas kontur till punkt och pricka. Grillen är också den ny till formen. Här har man klippt av de båda övre hörnen och fått ett utseende som rimmar bättre med de senaste single frame-grillarna från Ingolstadt.
Stötfångarens nedre del med spoilern har gjorts om ganska rejält. De runda dimljusen från innan ansiktslyftet är borta och ersatta med nya doningar formade som parallellogram. Även själva ”luftinsläppen” som omgärdar dimljusen har en helt ny utformning. Vad gäller terrängversionen A4 allroad quattro har Audi låtit hela stötfångarpartiet och de runda dimljusen leva kvar.
Vrider vi A4 ett halvt varv får vi i stället se nyheterna i baken. Här är tydligaste förändringen bakljusen som även de har slimmats. Om man har gjort tillvalet Xenon plus till strålkastarna är bakljusen per automatik fullproppade med lysdioder.
Även diffusorn har omarbetats med en lite sportigare profilering. Nytt är också att avgassystemet, oavsett motoralternativ, alltid mynnar ut i två ändrör (eller fyra om man ser till S4).
De exteriöra förändringarna har justerat yttermåtten en aning men är inget man lägger märke till med blotta ögat eftersom det handlar om några få millimeter plus eller minus.

Kliver man in genom förardörren och sätter sig i sätet möts man av en instrumentbräda och interiör som mer eller mindre ser ut som innan ansiktslyftet. Det är små förändringar så som knappar och reglage som har försvunnit, fått nya placeringar eller är lite annorlunda i utförandet. Till exempel är tändningsknappen omgjord och manövrerandet av MMI-systemet sköts nu via fyra knappar i stället för åtta som tidigare. En ny uppsättning rattar finns att välja bland och alla valbara klädselfärger – förutom svart – har justerats en aning jämfört med tidigare.
Eftersom det handlar om ett ansiktslyft och inte en ny modellgeneration är bagageutrymmet lika rymligt som tidigare – 480 liter för sedanen och 490 liter för kombin (962 respektive 1 430 liter med nedfällda baksäten).

Sin vana trogen har Audi pumpat in mer effekt i motorpaletten samtidigt som förbrukningen har sänkts. I genomsnitt har förbrukningen för A4 sänkts med elva procent.
Gemensamt för alla motorerna, oavsett om de är diesel- eller bensindrivna, är att start/stopp-teknik samt bromskraftåtervinning är standard.
Snålast i dieselgänget är 2,0 TDI e med 136 hästkrafter. Den kräver endast 0,42 liter per mil vid blandad körning när den sitter i sedanmodellen. Det motsvarar 112 gram koldioxid per kilometer och gör därmed A4 till en miljöbilsklassad bil. Övriga fyrcylindriga dieselmotorer benämns också 2,0 TDI men lämnar följande effektsiffror – 120, 143, 163 respektive 177 hästkrafter. 163-hästarsvarianten är också den miljöbilsklassad tack vare 0,44 liter per mil och 115 gram per kilometer och därför har den också en tilläggsbeteckning i form av ett ”e”, det vill säga TDI e.
Två V6-dieselmotorer finns också. Dessa båda är 3,0 TDI på 204 hästkrafter respektive 3,0 TDI på 245 hästkrafter. I sedanutförande drar 204-hästarsvarianten endast 0,49 liter per mil. Den starkare varianten erbjuds dessutom som en så kallad clean diesel-version.

Den som kikar på bensinalternativen hos Audi-handlaren i början av nästa år har tre olika cylindervolymer att välja mellan. Dessa är 1,8 TFSI med antingen 120 eller 170 hästkrafter, 2,0 TFSI med 211 hästkrafter samt 3,0 TFSI med antingen 272 eller 333 hästkrafter. Det är alltså S4 vi pratar om i 333-hästarsutförandet. Denna vill ha 0,8 liter bensin per mil vid blandad körning men det får man räkna med när det rör sig om en bil som gör 0-100 km/h på 5,0 sekunder.

Sexväxlad manuell låda är grundutrustningen till de framhjulsdrivna versionerna. Mot tillägg kan man till de flesta få multitronic. De fyrhjulsdrivna modellversionerna, quattro (ej till de två svagaste dieselmotorerna), är utrustade antingen med den manuella lådan alternativt en sjustegad S tronic-låda.

Audi har även förbättrat en rad andra detaljer hos A4 förutom motorer och utseende. Hjulupphängningar och chassi har finjusterats för behagligare gång än tidigare och den elektromekaniska styrservon är ny från och med nästa modellår. Vid körning rakt fram kräver styrservosystemet ingen energiåtgång alls vilket enligt Audi sänker förbrukningen med 0,03 liter per mil. Det motsvarar sju gram lägre koldioxidutsläpp per kilometer.

Bland förarhjälpmedel hittar vi en trevlig nyhet som är standard på alla modellversioner, nämligen ”driver alert” som påminner föraren om att det är dags att ta en paus när bilens system via indata från olika håll, till exempel rattens rörelser, märker att allt inte står rätt till. Förarhjälpmedel som man kan kryssa för i tillvalslistan är adaptiv farthållare, som håller avståndet till framförvarande fordon konstant och som helt kan undvika kollisioner i hastigheter upp till 30 km/h, och ”lane assist” som varnar föraren om filbyte påbörjas ofrivilligt.

Nya Audi A4 i bensinutförande kostar från 283 500 kronor (1,8 TFSI 170 hk sedan) medan instegspriset för att få köra A4 diesel ligger på 295 000 kronor (2,0 TDI 136/143 hk sedan). Prisexempel på en kombiversion är A4 Avant 2,0 TDI med 163 hästkrafter som går loss på 317 000 kronor. Gillar du allroad-utförandet och vill ha den med 177-hästarsdieseln börjar prislappen på 356 100 kronor. Priserna är alltså justerade uppåt en aning, men då ingår ny standardutrustning så som larm, kromade lister och till Avanten också blank takreling.
Svensk lansering är det i februari 2012.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis 2 första månaderna
(därefter 99 kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer