Audis mellanklassare A4 uppdateras. Skarpare former, nya ljuskällor, mer elektrifiering och mer digital teknik hör till nyheterna.

I höstas drogs skynket av nya BMW 3-serie och nu kommer huvudkonkurrenten Audi A4 i uppdaterat utförande. Den aktuella generationen (B9) kom 2015 och det mesta är sig likt designmässigt. I fronten har dock grillen fått ett lägre utförande och LED-strålkastarna, som är standard, har ny form och geometri. LED matrix och helljusautomatik finns som tillval.

Med detta har även stötfångarna en ny design och hjulhusen har blivit mer markerade. Versionerna basic, advanced, S line och framför allt S-versionen och allroad quattro skiljer sig åt. På bilderna noterar vi att de tuffare versionerna har extra luftintag i form av ett ”glapp” mellan huv och kaross, ett grepp som först kom på lilla A1 (läs vår provkörning här) och som hämtat inspiration från Audi Sport Quattro från 1980-talet (läs vårt tema där vi kör bilen här).

Audi A4 2020

Foto: Audi

Invändigt hittar vi ett nytt MMI-system (MIB 3) och en ny TFT-skärm som mäter 10,1 tum. Uppdaterade A4 kommer med MMI navigation plus som standard. Onlinetjänsten Connect har nya funktioner som Car-to-X, som samlar uppkopplade bilars information. Här finns saker som parkeringsinformation och information om trafikljus med hastighetsrekommendationer. Systemet presenterades 2016, mer om det kan du läsa här. Förarmiljön finns med både digitalt och analogt snitt, den först nämnda utgörs av en skärm på 12,3 tum.

Att styra bilen med mobiltelefonen ligger i tiden och hit hör nu även uppdaterade A4. Med appen MyAudi kan du bland annat låsa upp och starta bilen på distans och lagra upp till 14 personers individuella inställningar av bilen.

LÄS MER: Audis sparar – färre chefer och motorer

Nytt är även att i efterhand kunna beställa funktioner som MMI plus, DAB+ digital radio och Audi smartphone interface under en testtid, en månad, ett år eller för alltid.

De assisterande systemen kommer i tre paket, i Sverige är utrustningsnivån ”Tour” standard med bland annat adaptiv farthållare och kökörningsassistenten Stop&Go. Övriga nivåer är ”City” och ”Parkering”.

Uppdaterade A4 introduceras med fyra turbomotorer på mellan 190 och 347 hästkrafter, från 40 TFSI till S4 TDI, och två av motoralternativen kommer med mildhybridsystem på 12 volt. Kraften förs över via växellådor med sju växlar (dubbelkopplingslådan S tronic) eller åtta (automatlådan tiptronic) beroende på motoralternativ.

 

Audi A4 2020

Foto: Audi

Den fyrhjulsdrivna prestandaversionen S4 har alltså en V6-diesel på tre liter med maximalt effektuttag på 347 hästkrafter och som mest 700 newtonmeter i vridmoment. Motorn jobbar tillsammans med ett 48-volts mildhybridsystem. Sedanversionen klara sprinten 0-100 km/h på 4,8 sekunder och drar 0,62 till 0,63 bränsle per mil (CO2-värde 163-166 g/km).

Vi har tidigare skrivit om Audi S6 som bara kommer till Europa med dieselmotor. Siffrorna ovan för S4 TDI stämmer överens med de för Audi SQ5 TDI.

LÄS MER: Säljstart för nya Audi A6

Skogsmullealternativet Audi A4 allroad quattro har inte helt oväntat fyrhjulsdrift, hasplåtar, markerade hjulhus, större hjul, bredare spårvidd och mer tilltagen markfrigång av vanliga A4 – 35 millimeter för att vara exakt. En förbättring på en (1) millimeter jämfört med föregångaren.

Audi A4 2020

Foto: Audi

Audi A4 edition one heter en introduktionsmodell med motorerna 2,0 TFSI (245 hästkrafter), 2,0 TDI (190 hästkrafter) eller 3,0 TDI (231 hästkrafter). Exteriören baseras på S line-versionen, men har inslag i svart, bland annat Audi-ringarna i fronten, medans du interiört väljer mellan design selection eller S line.

Audi A4 och S4 TDI går att beställa i slutet av maj (allroad quattro i början av sommaren) och blir tillgängliga i början av hösten.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer