Audi Sverige breddar sitt laddbara utbud till att även inkludera A6, både i sedan- och kombiutförande. A6 laddhybrid innehåller 367 hästkrafter, upp till 5,3 mils elektrisk körning och prislappar som börjar norr om 600 000 kronor.

Vi skrev om Audi A6 55 TFSI e quattro redan i februari förra året då den presenterades tillsammans med Q5 55 TFSI e quattro, A7 55 Sportback TFSI e quattro och A8 55 TFSI e quattro. Förstnämnda hade vi ute på test nyligen där den matchades mot tre andra laddhybrider. För bara några veckor sedan lät vi den också gå en tuff duell mot Mercedes GLC 300 e 4Matic.

För ett år sedan, när bilarna presenterades inför bilsalongen i Genève, visade Audi endast sedanversionen av A6 55 TFSI e quattro. Inte ett ljud om eller en endaste bild på laddhybriden i kombiformat. Men när det nu är dags för säljpremiär i Sverige denna vecka är det framför allt kombin som lyfts fram, vilket inte är så konstigt eftersom Avant-modellen (kombin) av A6 försäljningsmässigt utklassar sedanen.

DUELL: Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro 2021

Foto: Audi

Tanklock på höger bakskärm…

Så här säger Audi Sveriges chef, Diego Ramos, om de två nya laddhybrider som är aktuella i Sverige, ett halvår efter produktionsstarten:

– Audi A6 är en av våra viktigaste modeller på tjänstebilsmarknaden. Efter framgången med Audi e-tron och e-tron Sportback, fortsätter vi elektrifieringsoffensiven med två nya premiumladdhybrider. Inom fem år kommer Audi erbjuda 30 laddbara modeller, varav 20 rena elbilar, som bidrar till omställningen av vagnparken i Sverige.

TEST: Audi Q5 TFSI e Competition mot tre andra laddhybrider

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro 2021

Foto: Audi

… och tanklock på vänster bakskärm. Öppnar det ena kan man tanka bensin, öppnar man det andra kan man fylla på icke flytande energi.

Audi A6 55 TFSI e quattro har en 2,0-liters bensinmotor på 252 hästkrafter som arbetar tillsammans med en elmotor på 143 hästkrafter (105 kW) som är integrerad med S tronic-dubbelkopplingslådan. Som mest bjuder de båda motorerna på sammanlagt 367 hästkrafter och 500 newtonmeter.
Batteripaketet på 14,1 kWh är placerat under golvet i bagageutrymmet. Tyvärr stjäl placeringen en hel del av lastutrymmet som med uppfälld baksätesrygg rymmer 405 liter. Det är 160 liter mindre än i en icke elektrifierad Audi A6 Avant. Med baksätesryggen fälld ryms upp till 1 535 liter, 145 liter mindre än normalt.

LÄS MER: Laddhybrid lönar sig – stor jämförelse med motsvarande bensinbilar

Audi uppger att räckvidden för kombimodellen är upp till 5,1 mil enligt nya WLTP-körcykeln. För sedanmodellen är ytterligare ett par kilometer elektriskt körning möjlig (5,3). Vid körning på enbart el är topphastigheten 135 km/h. Vid farter över det kopplas bensinmotorn in.
Förbrukningen för sedanmodellen sägs vara 0,16 liter per mil vilket betyder 36 gram koldioxid per kilometer. För kombimodellen är motsvarande siffor 0,18 liter per mil och 41 gram per kilometer. Båda modellversionerna är därmed så kallade klimatbonusbilar eftersom de är laddbara samt att de når under 70 gram koldioxid per kilometer (en gräns som höjdes från 60 gram efter WLTP-körcykelns införande).

Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro 2021

Foto: Audi

Tyvärr stjäl batteripaketet en hel del av bagageutrymmet hos Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro.

A6-laddhybriderna har en ombordladdare som klarar effekter på upp till 7,4 kilowatt (kW) vilket i teorin betyder fulladdat batteri på knappt två timmar. Audi uppger dock en laddtid på 2,5 timme.
För att spara energin som lagrats i batteriet finns ett körläge vid namn ”Hold”, på så vis kan man använda krämen till senare tillfälle. De två andra körlägena är ”EV” och ”Hybrid”, förstnämnda ett rent elektriskt läge och det sistnämnda en kombination av bensin och el.

Få koll på det senaste med vårt nyhetsbrev

Genom att klicka på "prenumerera" bekräftar jag att jag har tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Tack! Din mejladress är nu registrerad.

Oj då, något gick fel! Försök igen senare eller kontakta webbredaktören om problemet kvarstår.

Audi A6 Sedan 55 TFSI e quattro kostar i Sverige från 649 000 kronor, om du inte är företagskund för då börjar priset på 590 500 kronor. Förmånsvärdet vid en marginalskatt på 50 procent ligger på 2 450 kronor netto per månad.
A6 Avant 55 TFSI e quattro börjar på 666 000 kronor för privatkunder och på 606 000 kronor för företagskunder. För kombin ligger förmånsvärdet på 3 030 kronor netto per månad.

Audi beskriver de båda modellerna som rikligt utrustade med bland annat S line-exteriörpaket, svart optikpaket, svarta backspeglar, tonade rutor, 19-tumshjul, LED matrix-strålkastare, sportstolar, klimatanläggning med fyra zoner, digitala mätartävlor (Audi virtual cockpit), navigatiossystem och annat.

Försäljningen inleds alltså innevarande vecka och leveranserna väntas komma igång först efter sommaren.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer