Audi A6 laddhybrid briljerar i älgtestet

Vi hade våra farhågor inför älgtestet med Audi A6 55 TFSI e eftersom andra laddhybrider från VW-koncernen har uppvisat dåliga resultat i det krävande undanmanöverprovet. Men vår oro var obefogad, Audis laddhybrid kom igenom konbanan på ett övertygande sätt.

Nyligen tog vi ut Audi A6 55 TFSI e quattro för test mot konkurrerande laddhybrider från BMW och Volvo. På flera punkter under testets gång visade Audis nya laddhybrid framfötterna, men det var när vi kom till vår testbana på Björkvik Ring som vi kände en viss ovisshet.
Det var ju bara ett par månader sedan som koncernsyskonen och laddhybriderna Volkswagen Passat Sportscombi GTE och Skoda Superb Combi iV, som är baserade på MQB-plattformen medan Audin använder MLB evo-plattformen, gjorde bort sig genom att bli underkända i älgtestet. I undanmanöverprovet som simulerar en panikframkallad väjning – något som man som förare kan tvingas till om exempelvis ett barn, en älg eller kanske en lastbil plötsligt dyker upp framför fordonet – klarade de båda bilarna inte godkända 72 km/h (en gräns som en väldig majoritet av dagens bilar klarar).

Skoda Superb Combi iV älgtest 2020

Foto: Peter Klemensberger

Både Skoda Superb Combi iV…

Både Passat GTE och Superb iV sladdar brett vid en undanmanöver, respektive bils antisladdsystem arbetar på tok för ineffektivt med väldigt lite ingrepp. Det ställer väldigt höga krav på föraren som vid 72 km/h-gränsen inte längre har fysikens lagar med sig, i stället motverkar de förarens intentioner.
Laddhybrider från andra tillverkare, som var med i samma test som Passat GTE och Superb iV, klarade älgtestet med bravur.

TEST: Audi A6 TFSI e mot BMW:s och Volvos laddhybrider

Volkswagen Passat Sportscombi GTE älgtest 2020

Foto: Peter Klemensberger

… och Volkswagen Passat Sportscombi GTE bygger på en annan plattformsarkitektur än Audi A6 55 TFSI e gör. Dessutom är de fyrhjulsdrivna Audin en storleksklass större och väger mer än både Skodan och Volkswagen.

Det visade sig att våra farhågor var grundlösa, historien upprepade sig nämligen inte. Audi A6 TFSI e quattro S tronic klarade älgtestet med beröm godkänt.

Ruben Börjesson satt bakom ratten på Audis laddhybrid och efter avslutat älgtestande var det ett stort leende på hans läppar. Audin hade klarat imponerande 78 km/h, alltså med god marginal till godkännandegränsen, och uppvisade ett helt annan beteende än sina kusiner inom koncernen.

TEST: 12 laddhybrider från Skoda, Volkswagen, BMW, Hyundai, Kia, Mercedes, Peugeot och Volvo

– Uppträdandet är balanserat och Audi-laddhybriden orkar med sin maxlast. Styrresponsen är bra och baken drev inte ut allt för mycket. Antisladdsystemet arbetar väl avvägt och hjälper till på ett bra sätt. Bilen med last väger drygt 2,6 ton så 78 km/h är ett mycket bra resultat, säger Teknikens Världs Ruben Börjesson som under åren har kört över tusen bilar i älgtestet.

Laddhybrid 2020 Audi A6 55 TFSI e quattro BMW 530e xDrive iPerformance Volvo V90 T8 AWD Twin Engine

Foto: Patrik Lindgren

Hur bra Audis nya laddhybrid klarar sig i testet mot BMW 530e xDrive och Volvo V90 T8 AWD Twin Engine (heter numera V90 Recharge T8) kan du ta del av här.

Resultatet visar att kunskapen för ett säkert beteende hos en laddhybrid vid undanmanöver finns inom koncernen, men att ingenjörer och chassitekniker hos Volkswagen och Skoda bör ta en eller två lektioner hos Audis dito för att få rätt på sina grejer.

MISSA INTE: Se Passat GTE och Superb iV i älgtestet


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer