Dagens generation av Audi A6 börjar bli till åren och för att även fortsättningsvis hänga med i svängarna är det nu dags för en uppdatering över hela A6-familjen.

Det är snart fyra år sedan Audi A6 generation C7 (fjärde generationen) presenterades. Med det kan det sägas att halva denna generations livslängd har avverkats. Det betyder att det är dags för en uppdatering som innefattar tekniska förbättringar och visuella förändringar.

På utsidan handlar det om relativt små, men ändå tydliga förändringar. Synligaste förändringarna är singleframe-grillen som är mer markant än tidigare och strålkastarna som numera är av xenon-typ som standard. Två olika typer av lysdiodstrålkastare finns som tillval. Dels vanliga LED-ljus men också Matrix LED-ljus som anpassar ljusbilden efter omgivning och trafiksituation. Väljer man sistnämnda ingår dessutom Audis snygga sekventiella blinkerslampor.
Bakljusen har fått ny layout som stämmer överens med den som finns i strålkastarna. Ändrören har ny utformning och frontspoiler, tröskellådor med mera har också gjorts annorlunda.
Helhetsintrycket är att A6 i och med denna facelift blivit lite skarpare i linjerna.

Audi har också passat på att ändra bland motoralternativen, dels för att Euro 6-anpassa alla motorer men dels också för att skruva upp effekten. Sett över hela motorpaletten har utsläppen av koldioxid sänkts med 22 procent.
Totalt åtta olika motoralternativ finns till Audi A6 modellår 2015, tre TFSI-bensinare på mellan 190 och 333 hästkrafter och fem TDI-dieslar med effektuttag mellan 150 och 346 hästkrafter.
Snålast av dem alla är alternativet 2,0 TDI ultra. 150 hästkrafter kombineras med förbrukning och utsläpp om 0,42 liter per mil och 109 gram koldioxid per kilometer. För kombiversionen Avant är siffrorna aningen högre, nämligen 0,44 liter per mil och 114 gram per kilometer.
I andra änden av dieselspannet finner vi 3,0 TDI som finns i tre olika utföranden. Antingen med 218, 272 eller 320 hästkrafter. Sistnämnda har tilläggsbeteckningen ”biturbo”. Men det är inte riktigt allt. Det finns än fler dieselhästar för den som är sugen. I och med att Audi firar 25 år med TDI-motorn har de tagit fram en specialare i 3,0 TDI competition som normalt ger 326 hästkrafter men som kan boostas till 346.
Biturbo-versionen av 3,0 TDI-maskinen kommer med en åttastegad tiptronic-automatlåda. Övriga motoralternativ erbjuds med antingen sexväxlad manuell låda eller sjustegad S tronic-dubbelkopplingslåda.
Är man i stället svag för bensinmotorer men ändå vill köra så snålt det bara går, då är det nya 1,8 TFSI ultra med 190 hästkrafter man ska rikta in sig på. 0,57 liter per mil vid blandad körning enligt EU-körcykeln vilket motsvarar 133 gram koldioxid per kilometer. Detta är när motorn är hopparad med S tronic-lådan.
Audi nämner ingenting om hybridversionen av A6.

Audi RS6 Avant

Audi RS6 Avant är högst upp i näringskedjan.

Det finns ytterligare två bensinalternativ. Men då heter inte modellen A6 längre, utan i stället S6 och RS6 Avant. Då förstår alla att det är de fyrhjulsdrivna prestandaversionerna som avses.
Den numera Euro 6-anpassade V8-motorn på 450 hästkrafter i S6 och S6 Avant har cylinderavstängning. Tillsammans med alla andra justeringar har förbrukningen därför kunnat sänkas från 0,96 (0,97 för Avant) till 0,92 (0,94) liter per mil. Det motsvarar 214 respektive 219 gram koldioxid. 0-100 km/h har vässats några tiondelar till 4,4 respektive 4,6 sekunder.
Audi RS6 Avant har också en V8 där fyra cylindrar kan stängas av vid lägre belastning. Men här plockas det ut 560 hästkrafter, precis som tidigare. Tack vare diverse uppdateringar för att Euro 6-certifiera den har Audi lyckats kapa två centiliter på förbrukningen, från 0,98 till 0,96 liter per mil. Det betyder 223 i stället för 229 gram koldioxid per kilometer.
Accelerationssiffran är densamma som tidigare. 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Snabbt med andra ord.

Audi drive select är standard på alla modellversioner. Med en knapptryckning kan du ändra en rad olika parametrar på bilen. Fem olika lägen finns: efficiency, dynamic, comfort, auto och individual. Som tillval finns två olika sportchassin att välja mellan samt adaptiv luftfjädring. I modellversionen 2,0 TDI ultra med 190 hästkrafter är fjädrarna förstärka med glasfiberförstärkt plast, något som sägs öka komforten parallellt med att vikten blir lägre (4,4 kilo lättare).

Audi A6 Avant

Insidan är sig lik. Här ser vi Audi A6 Avant.

Interiört är förändringarna inte lika stora som på utsidan. Små detaljer har förfinats och modifierats. Den största förändringen är synlig först när tändningen slås på. Infotainmentsystemet är nämligen uppgraderat till senaste version och vid tillvalet MMI Navigation plus med MMI touch ingår en större skärm på åtta tum och en tryckkänsla patta där man med rätt fingerfärdighet kan både skriva och navigera bland menyer och annat.

Försäljningen av uppdaterade Audi A6, S6 och RS6 påbörjas i höst medan själva marknadslanseringen äger rum i januari 2015. Några priser är i dagsläget inte fastställda. I dag kostar A6 från 348 000 kronor (Avant från 363 000 kronor).


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer