Efter 30 år drar sig giganten ur det anrika mästerskapet. Anledningarna sägs både vara märkets framtida elbilssatsning men även tuffare ekonomisk situation i svallvågorna av coronapandemin. Audi kör året ut, om det nu blir någon körning, men lämnar BMW som enda tillverkare 2021. Framtiden för DTM ser såldes högst osäker ut.

I slutet av 2016 avbröt Audi sin racingsatsning med protoypbilar i World Endurance Series, där bland annat 24h Le Mans ingår. Och nu meddelar märket att de även drar sig ur DTM. Ett mästerskap de började tävla i 1990. Anledningen är densamma som för knappt fyra år sedan, nämligen att man ska satsa på elbilar och få ett mer klimatneutralt avtryck på jordklotet. Att Audi själva säger att det delvis beror på coronaviruset känns mest som en ursäkt, beslutet har hängt i luften under en längre tid. Kvar i Audis motorsportportfölj är då endast Formel E, om vi inte räknar privata racingstalls satsningar med Audi-bilar i bland annat standardvagnsklasserna GT3 och TCR.

Mattias Ekström

Foto: Audi

En av våra mest framgångsrika racingförare, Mattias Ekström, vann DTM 2004 och 2007 med Audi.

Under sina år i DTM lyckades Audi knipa 23 mästerskapstitlar varav elva för förare, 114 vinster, 345 pallplatser, 106 polepositions och 112 snabbaste varv. Ett extremt bra CV men ha i åtanke att Audi i många av åren endast tampats med ett enda bilmärke.

I fjol anslöt Aston Martin till mästerskapet, men efter en svag säsong drar de sig nu ur och endast BMW och Audi står på startlinjen när årets säsong drar igång. Och med Audi ur leken nästa år kommer DTM bli något helt annat om inte någon ny tillverkare ansluter. Kanske utökas samarbetet med japanska Super GT som tidigare gästspelat i DTM. Eller så får vi se ett helt nytt reglemente om serien inte ska gå under.

DTM har dött ut en gång tidigare, året var då 1996 men serien återkom år 2000 med ett nytt reglemente. Kanske kommer historien att upprepa sig.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer