Audi e-tron GT concept officiell med 590 elektriska hästar

Nu har Audi plockat av maskeringen som täckte e-tron GT concept, märkets tredje elektriskt drivna bil som är tänkt att börja levereras i början av 2021.

Tidigt i våras bekräftade Audi att efter suven e-tron och crossovern e-tron Sportback kommer prestandamodellen e-tron GT. För några dagar sedan bjöd den tyska biltillverkaren på några första bilder på sistnämnda bil, maskerad förstås. När nu bilsalongen i Los Angeles har öppnat för i år har maskeringen rykt och fyrdörrarscoupén visas nu upp i all sin prakt. Det ska dock tilläggas att bilen som vi i dag får se är en konceptbil, men det mesta ser väldigt produktionsmöjligt ut. Egentligen är det ingen detalj som fångar våra ögon speciellt ”konceptbilsutformad”.

Audi e-tron GT concept

Audi e-tron GT concept är alltså vad man kallar för en ”fyrdörrarscoupé”, det vill säga fyra dörrar och en traditionell baklucka på en kaross som är formad enligt coupékoncept. Bilen har alltså inte lika mycket gemensamt med A7 Sportback som formerna gärna vill få en att tro. A7 Sportback är ju som bekant en ”femdörrarscoupé”, det vill säga fyra sidodörrar och en stor baklucka som öppnar upp in till kupéutrymmet.
Till storlek är e-tron GT concept däremot väldigt lik A7 Sportback som sedan ett år tillbaka är inne på sin andra generation. Konceptbilen är med 496 centimeter på längden en centimeter kortare än A7:an, däremot är den flera centimeter bredare (196 cm) och lägre (138 cm). Axelavståndet på 290 centimeter är knappt tre centimeter mindre än hos A7 Sportback.
e-tron GT concepts kaross är skapad i olika material. Delar av taket är i kolfiber, resterande kaross i aluminium och höghållfast stål.

Audi e-tron GT concept

Många och stora luftintag- och -utsläpp. Audi har jobbat hårt med att få luftströmmarna att löpa rätt, och förhindra turbulent luft runt bilen

Porsche har varit delaktiga i utvecklingen av Audi e-tron GT concept. Även om Audi inte nämner det ska bilen ha en hel del gemensamt med Porsches elbil Taycan som släpps lös nästa år. Även om vissa komponenter är desamma så är det Audi, och framför allt märkets prestandaavdelning Audi Sport GmbH, som har knåpat ihop slutresultatet. I och med Audi Sport GmbH inblandning är det enkelt att slå ihop ett plus ett, det vill säga att e-tron GT blir Audis första elektriska RS-modell, även om den inte skulle ha RS-beteckningen i modellnamnet.

Audi e-tron GT concept

Svullna skärmar med tydliga veck… typiskt för en RS-bil från Audi. Även grillen påminner om en bikakemönstrad grill, det vill säga den typ av grill Audi RS-modeller normalt har.

Drivlinan i Audi e-tron GT concept består av två synkrona elmotorer (till skillnad från e-tron som har två asynkrona elmotorer) som driver var sin hjulaxel. Bilen är med andra ord fyrhjulsdriven, eller quattro som det heter på Ingolstadt-mål. e-tron är dessutom fyrhjulsstyrd, det vill säga bakhjulen svänger med eller mot framhjulens riktning.
Tillsammans levererar motorerna 434 kilowatt (590 hästkrafter) vilket räcker till för att få bilen att nå 100 km/h på ungefär 3,5 sekunder och 200 km/h på tolv sekunder. Toppfarten är begränsad till 240 km/h för att inte dränera batteriet allt för häftigt.

Audi e-tron GT concept

Två elmotorer, en fram och en bak, och batteri i mitten.

Batteriet, som är lågt placerat i golvkonstruktionen närmare främre än bakre hjulaxeln, har en lagringskapacitet på över 90 kWh (kilowattimmar), mer precisa än så är inte Audi i dagsläget. Det sägs räcka till för över 40 mils körning enligt nya WLTP-körcykeln.
Litiumjonbatteriet kan laddas på flera sätt, bland annat via energiåtervinning vid inbromsning. Bromspedalen är konstruerad så att vid alla inbromsningar upp till 0,3 g överförs den kinetiska energin uteslutande till batteriet. Vid kraftigare inbromsningar aktiveras bromsarna med keramiska skivor. Audi uppger att omkring 90 procent av alla inbromsningar kan ske utan att de vanliga bromsarna behöver aktiveras

Audi e-tron GT concept

Audi har satsat på en interiör med enbart hållbara material. Interiören är en så kallad vegan interiör. Syntetiskt läder, återanvända fibrer av gamla fiskenät och mycket annat.

Laddning via kabel är det snabbaste sättet att ladda e-tron GT concept på. Tack vare elsystemet på 800 volt tar det via kraftfulla snabbladdare (350 kW) endast 20 minuter att nå 80 procent av batteriets totala kapacitet. I teorin handlar det om 32 mils ytterligare körning efter 20 minuters laddpaus.
Bilen kan även laddas induktivt, det vill säga trådlöst. Ställs den över en laddplatta, som består av en spole som skapar ett energifyllt magnetfält, tar det dock lite längre tid. Med en laddeffekt på max 11 kilowatt ska hela batteriets kapacitet kunna nås över en natt.

Audi e-tron GT är tänkt att gå från koncept till produktion under 2020, medan kundleveranserna beräknas ske i början av 2021.

Visa kommentarer
NUVARANDE Audi e-tron GT concept officiell med 590 elektriska hästar
NÄSTA Volvo ska inte längre expandera USA-fabriken