Audi e-tron – tre snabba från provkörningen

Vi är iväg och kör Audis elektriska suv e-tron som kommer till bland annat Sverige en bit in på 2019. Vi ringer Hans Hedberg för att fråga hur bra Ingolstadts elbil är, om den är något att sukta efter.

En av de mer omtalade elbilarna på senare tid är suven Audi e-tron i mitten av september, några veckor före den publika premiären på bilsalongen i Paris.
e-tron är första modellen i Audis elektriska offensiv som utöver e-tron ska mynna ut i bland annat e-tron Sportback 2019, e-tron GT 2020 och en A3-stor elbil, även den 2020. Fem år senare är det tänkt att Audi ska ha tolv helelektriska bilmodeller i sitt sortiment.

Men innan vi går händelserna i förväg kikar vi nu närmare på suven e-tron med 408 hästkrafter starka elmotorer och 95 kWh-batteri för 40 mils körning. Hans Hedberg befinner sig nämligen i Abu Dhabi för första provkörningen.

Audi e-tron 2019

Audi e-tron får dra släp. Max 1 800 kilo får kopplas på dragkroken som hittas i tillvalslistan.

Jaså, Hans! Du befinner dig i ett oljeland för att köra en oljefri bil…
– Yes, kontraster skulle man kunna kalla det. Speciellt då Förenade Arabemiraten med huvudstaden Abu Dhabi var tidigt ute med att börja exportera olja. Början av 1960-talet pratar vi om då.

Men hur är Audi e-tron och hur fungerar de kamerabaserade ytterbackspeglarna?
– Det är tyst, speciellt på dessa hypersläta vägar här nere. Och e-tron känns inte riktigt lika, hur ska jag säga… lika ”utflippad” som exempelvis Tesla Model X utan mer återhållsam. Men visst kan e-tron också bli lite utflippad. De kamerabaserade backspeglarna kostar 15 000 kronor extra och jag är inte helt övertygad om det är väl investerade pengar. Men det kanske är en vanesak.

Audi e-tron 2019 med Hans Hedberg bakom ratten

Lite egen men ändå tydlig Audi-interiör.

– Det är bra tryck i den 2,6 ton tunga bilen men på ett lugnare vis än vad framför allt Tesla erbjuder. 0-100 km/h på 5,7 sekunder räcker långt. Det är för övrigt 0,9 sekunder långsammare än Jaguar I-Pace.

Teknikens Värld nummer 26/2018

I årets sista nummer av Teknikens Värld, som är fullproppat med bra läsning, hittar du provkörningen av Audi e-tron. Tänk på att det är detta nummer som innehåller kalendern för 2019.

Vad kostar kalaset och när dyker den upp på våra vägar?
– Grundpriset för en Audi e-tron 55 quattro är 885 000 kronor. Utöver grundvarianten finns ytterligare två utrustningsnivåer där Proline advanced är den högsta och då börjar prislappen på 1,1 miljoner kronor.

– En bit in på 2019 och vi bör få se e-tron på vägarna. Marknadslanseringen har skjutits fram en aning, från början var tanken att leveranserna skulle äga rum i slutet av 2018.

Hela provkörningsrapporten av Audi e-tron läser du i Teknikens Värld nummer 26/2018 som finns ute i butik nu. Missa inte!

Visa kommentarer
NUVARANDE Audi e-tron – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Skoda Scala officiell – alla fakta om Rapid-ersättaren