I stället förpassas de till banorna under helgerna för att ge plats åt elektriska och självkörande bilar som används under det vardagliga livet.

Elbilarna har ännu inte kommit på bred front, men lär så göra inom några år, så även de (delvis) självkörande bilarna (dock längre fram i tiden). Då kommer det inte att finnas utrymme för prestandabilar med förbränningsmotorer på vägarna, tror Chris Reinke, chef på Audi Sport (tidigare quattro GmbH) med ansvar för kundracing i klasserna GT2, GT3, GT4 och TCR.

För australiensiska Car Sales berättar han att högpresterande, förbränningsbaserade sportbilar och GT-bilar uteslutande kommer att förpassas till helgtjänstgöring på banor och rallyvägar.

– Jag tror att när vi pratar om att förflytta människor… vi brukade ta varor över Atlanten med segelbåtar, och nu gör vi det med containerbåtar, men det betyder inte att det inte finns någon segling längre… Det finns faktiskt fler segelbåtar än någonsin – numera för nöje och spänning. Det är en liknande väg vi kommer att ta med motorsport. Att köra brukade vara möjligheten att ta oss från A till B – att transportera oss, att pendla. Men jag tror på framtiden, pendlingen kommer förmodligen att vara… elektrisk, och mest troligt… självkörande. Och därför kommer nöjet att tas bort – den passionerade biten – att köra iväg. Båda tingen kommer att finnas i framtiden, men de kommer inte att överlappa varandra längre.

– Jag tar min ”pendlarhytt” till jobbet, men till helgen kommer jag att sakna min bilkörning… då åker jag till banan och kör en bra Audi Sport kundracingbil och njuter av en helgdag ute på banan, säger han.

Audi RS6 Avant 2020

Foto: Audi

Chris Reinke tror att det kommer att bli mer acceptabelt hos miljövännerna att köra prestandabilar med förbränningsmotorer i framtiden eftersom det kommer att utgöra en så liten del av totala körningen där vardagskörning med elbilar är klart mest dominant.

– Det är som att dricka (alkohol, reds anm). Det är inte alltid vettigt, men någon gång då och då är kul, förtydligar han. Observera att bilkörning och alkohol är oförenligt!

Som en liten parentes till Chris Reinkes uttalande; det kommer att finnas prestandabilar på allmänna vägar även i framtiden, även om de inte har förbränningsmotorer under huven. Elektriska prestandabilar finns det redan ett antal av, och fler lär de bli. Dessutom lär det dröja väldigt, väldigt länge innan förbränningsmotoriserade bilar helt försvinner från vägarna, om nu inte de styrande får för sig att förbjuda dem helt.

På bilderna i denna artikel ser vi nya Audi RS6 Avant, en best med V8 på 600 hästkrafter och 800 newtonmeter som skickar familjekombin från stillastående till 100 km/h på 3,6 sekunder. En sällsynt syn ute på vägarna i framtiden?


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer