Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Terrängegenskaper, sportbilsprestanda och komfort utöver det vanliga. Låter det som miljöklassade bilar med rätt till klimatbonus? Nej, men det är precis vad både Audi Q5 55 TFSI e och Mercedes GLC 300 e är. Men vilken laddhybridsuv är bäst?

Biltypen som utgörs av stora, tunga, snabba och lyxiga suvmodeller med laddhybridmotorer är ny, och den har fått ett rejält uppsving tack vare att de är relativt billiga. Nej, de är förstås inte ­billiga att köpa. Audi Q5 55 TFSI e quattro och Mercedes GLC 300 e 4Matic kostar båda nästan en halv miljon kronor att köpa för en privatperson. De är däremot relativt billiga att köra som tjänstebilar.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

GLC och Q5 är snudd på identiska storleksmässigt. Q5 har dock något bättre innerutrymmen.

Det här är två av de senaste ­laddhybriderna från Audi och Mercedes och de skulle med stor sannolikhet inte säljas på den svenska marknaden om det inte vore för att förmånsbeskattningen ser ut som den gör. Koldioxidutsläppen på 46 respektive 52 gram per kilometer gör att de i Skatteverkets ögon blir miljöklassade.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Ingen pekskärm i Q5. Däremot en pekplatta framför växelspaken, vad den gör för nytta vet vi inte.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Den nyligen uppfräschade GLC-interiören är ett lyft. Skärmarna fungerar bra. Men plastkvaliteten är fortfarande för dålig.

Den som tar en Audi Q5 55 TFSI eller Mercedes GLC 300 e kan därför se fram emot en rejäl rabatt på förmånsvärdet. Audin har ett förmånsvärde på 5 630 kronor per månad, det kan jämföras med en Audi Q5 med en 190 hästkrafter stark diesel som har ett förmånsvärde på 5 820 kronor per månad. Laddhybriden är alltså lite billigare, men har en stark bensinmotor och dessutom en ­elmotor som ger snudd på sportbilsprestanda. Hos Mercedes kan man göra en exakt likadan jämförelse. Vilken skulle du välja? Den ­bullriga och långsamma ­dieseln eller den tysta och snabba laddhybriden som gör 0-100 km/h på drygt fem sekunder? Precis, jag tänkte väl det. Det här är två ekonomiskt vettiga val för den som vill köra en stor och bekväm suv, men hur är det med miljön?

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Q5 55 TFSI e kostar bara 16 000 kronor mer än den 68 hk svagare 50 TFSI e.

Om du kan ladda ofta så kommer miljön att tacka dig. Båda har batterier med tillräcklig lagringskapacitet för helt elektrisk körning upp till fyra mil, i bästa fall. När vi kör dem i nollgradigt februariväder behöver båda ta hjälp av sina bensinmotorer efter drygt tre mil. Längre än så räcker inte batterikraften vid verklig körning.

När bensinmotorerna tvingas stå för all framdrivning själva är laddhybridernas miljöstatus som bortblåst. Allt som finns kvar är två tunga bilar som drar nästan en liter bensin per mil. Det här gör att du som köpare måste tänka till. Om du sällan behöver köra mer än fyra mil och har möjlighet att ladda ofta är laddhybriderna helrätt. Då kommer du sällan att behöva tanka bensin och får en väldigt låg driftkostnad.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

GLC kan köpas som laddhybrid med bensin- eller dieselmotor.

Om du däremot ofta kör längre sträckor än fyra mil i taget är laddhybriden fel val. Köp hellre de rent bensin – eller dieseldrivna alternativen som är billigare i inköp och har lägre förbrukning än de urladdade laddhybriderna.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Audis bagageutrymme lastar på papperet mer än Mercedes. I verkligheten märks liten skillnad.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

GLC-utrymmet tappar en del i takhöjd till följd av hybridiseringen.

För många företag och tjänstebilsförare finns dock inte det alternativet. Eftersom förmånsreglerna ser ut som de gör blir det oftast billigare att välja ­laddhybridalternativet, trots att den som ska köra tjänstebilen kör långa sträckor och skulle ha större nytta av en bensin – eller dieselbil som är snålare vid långkörning. Nog om det skattetekniska, det här är bilar som är lätta att trivas med. Komforten är på topp, framför allt i Mercedes GLC 300 e som har låg ljudnivå i kupén även på dålig väg. Fjädringen är mjuk och bekväm utan att göra bilen gungig. Den som vill ha ännu högre komfort kan köpa till luftfjädring för 21 900 kronor. Då kommer bilen att sväva som på moln, nästan. Men det är onödigt, Mercedes vanliga, klassiska stålfjädrar är bra nog. Till och med bland de bästa i bilvärlden.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Audi-baksätet är luftigare. Bättre fotutrymme och mycket bra takhöjd.

Även i Audi Q5 55 TFSI e är komforten god, men här märks högre ljud från däcken och det blir störande efter en längre stunds körning. Den bil vi kör är extrautrustad med luftfjädringen som hos Audi kostar 23 700 kronor extra, men någon större skillnad i komfort jämfört med Mercedes märks inte. Audins avancerade luftfjädring, som på elektronisk väg kan ställas i olika hårdhetslägen och öka eller minska markfrigången, ger ingen komfortfördel gentemot Mercedes konventionella fjädring.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Benutrymmet är mer än tillräckligt. Tyvärr är det trångt för fötterna under framstolen.

I många elbilar och laddhybrider går det att manuellt ställa in hur mycket bilen ska motorbromsa när man släpper gaspedalen. Det går inte i Q5 eller GLC. De gör det automatiskt. Finns det ett hinder, till exempel en annan bil framför, så motorbromsar bilarna kraftigt när man släpper gasen. Finns det däremot ingenting framför rullar de lätt. Hos både Audi och Mercedes fungerar det nästan magiskt bra och man vänjer sig snabbt vid funktionen som är möjlig tack vare en radar i fronten som läser av omgivningen framför bilarna.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Audis starka bensinfyra går väldigt tyst och snudd på vibrationsfritt.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Mercedes-drivlinan är något svagare än Audis. Vid normal körning är skillnaden marginell.

Mindre roligt blir det när vi öppnar bakluckorna och ser vad batterierna har ställt till med. Framför allt i Mercedes GLC. Här sticker batteriet upp som en bula i bagagerummets golv och Mercedes har försökt att dölja det genom att göra ett förvaringsfack längst bak där man kan gömma laddkabeln. Det ser ut som en slarvig efterhandskonstruktion, men fyller en funktion. Att kunna gömma undan laddkabeln är en fördel. I Audi Q5 har batterierna gömts bättre. I en vanlig Q5 med bensin- eller dieselmotor finns det ett litet förvaringsutrymme under golvet i bagageutrymmet. Det finns inte i laddhybriden. Utrymmet fylls av batterierna, men någon upphöjning som den hos Mercedes finns inte. Dessvärre finns heller ingen naturlig plats att förvara laddkabeln. Den får flyta runt i bagageutrymmet med övriga packningen.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

Laddkablarna har ingen dedikerad plats i Q5. Den skrymmande väskan tar plats från övrigt bagage.

Likt den absoluta majoriteten av alla laddhybrider går det inte att snabbladda Audi Q5 55 TFSI e eller Mercedes GLC 300 e. Hyfsat snabb långsamladdning är däremot möjlig. Båda kan laddas med en effekt upp till 7,4 kW och det gör att tomma batterier kan bli fulladdade på cirka 1,5 timme. Båda har den så kallade Typ 2-kontakten som har blivit dominant på laddstolpar i Europa.

Alla Mercedes laddhybrider har laddkontakten på en avig plats. Längst bak till höger på stötfångaren där den är väldigt utsatt för smuts och parkeringsskador som riskerar att bli dyra att reparera. För att öppna laddluckan trycker man på den och blir då smutsig om händerna. Bättre då att göra som Audi och sätta laddluckan på vänster bakskärm, som en spegling av tanklocket på höger bakskärm. Där är den utsatt för varken smuts eller skador.

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

GLC 300 e och Q5 55 TFSI e har två tuffa konkurrenter i BMW X3 xDrive30e och Volvo XC60 T8 Twin Engine.

Audi Q5 55 TFSI e och Mercedes GLC 300 e är tunga, snabba och inte alls så miljövänliga som förmånsvärdena och klimatbonusarna säger. Bekväma och kompetenta är de likväl och starka konkurrenter till Volvos motsvarighet XC60 T8 Twin Engine. En om möjligt ännu starkare och dyrare suv med specialkunskaper i ögontjäneri och rätt till klimatbonus.

Modellversioner och priser

Audi Q5
Q5 50 TFSI e quattro – 580 700 kr
Q5 55 TFSI e quattro – 596 700 kr
Q5 50 TDI quattro – 612 000 kr
SQ5 TDI – 674 000 kr

Mercedes GLC
GLC 200 4Matic – 461 900 kr
GLC 300 4Matic – 531 900 kr
GLC 300 e 4Matic – 581 900 kr
GLC 300d 4Matic – 521 900 kr
GLC 400 d 4Matic – 596 900 kr

Och vinnaren är…

Audi Q5 TFSI e quattro mot Mercedes GLC 300 e 4Matic

Foto: Patrik Lindgren

…Audi Q5 55 TFSI e quattro uppfattas inte som en efterhandskonstruktion. Här är hybriddriften fullt integrerad i konstruktionen och man märker inte av vare sig batterier eller elmotorn på annat sätt än att bilen är tyst och stark.

GLC 300 e är en mycket bra och framförallt bekväm suv, men som laddhybrid uppfattar vi den inte lika sofistikerad som Audis konkurrent.

Audi Q5 55 TFSI e quattro

Pris: 596 700 kronor.
Motor: Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor med 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,6:1. Borrning/slag 82,5/92,8 mm, cylindervolym 1 984 cm3. Max effekt 252 hk (185 kW) vid 5 000 r/­min, max vridmoment 370 Nm mellan 1 600–4 500 r/min. Elmotor 143 hk (105 kW), total effekt 367 hk, 500 Nm, litiumjonbatteri, 14,1 kWh.
Kraftöverföring: Motorer fram, fyrhjulsdrift. 7-växlad dubbelkopplingslåda.
Fjädring/hjulställ: Luftfjädring (tillval), krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 12,0 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 8 tum, däck 235/55 R19.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 282, längd 466, bredd 189, höjd 166, spårvidd f/b 162/161. Markfrigång 20. Tjänstevikt 2 105, maxlast 515, max släpvagnsvikt 1 750. Tank 65 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 465–1 465 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,3 s, toppfart 239 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,21 l/mil. CO2 46 g/km. Elförbrukning 1,75 kWh/mil. Räckvidd 4 mil.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 12 år.
Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

För- & nackdelar

+ Anpassningsbar.
Q5 kan ställas om från rimligt mjuk och bekväm till hård och smårolig.
– Pris.
Marginellt, men omotiverat, dyrare än GLC 300 e. Kan bli hiskeligt dyr när extrautrustning läggs på.
+ Köregenskaper.
Q5 laddhybrid är en stor och tung bil, men känns lättare i steget än GLC.
+ Hjälpsystem.
Precis som GLC har Q5 sofistikerade aktiva säkerhetsystem som underlättar.

Mercedes GLC 300 e 4Matic

Pris: 581 900 kronor. Bensin-el. Längsmonterad 4-cyl radmotor, 2 överliggande kamaxlar. 4 ventiler per cylinder. Kamkedja. Turbo. Kompression 9,8:1. Borrning/slag 83,0/92,0 mm, cylindervolym 1 991 cm3. Max effekt 211 hk (155 kW) vid 5 500 r/­min, max vridmoment 350 Nm mellan 1 200–4 000 r/min. Elmotor 122 hk (90 kW), 440 Nm, total effekt 320 hk, 700 Nm, litiumjonbatteri, 13,5 kWh.
Kraftöverföring: Motor fram, fyrhjulsdrift. 9-växlad automatlåda.
Fjädring/hjulställ: Skruvfjädring, krängningshämmare fram och bak. Fram fjäderben med dubbla triangellänkar. Bak multilänkaxel.
Styrning: Elservo. Vändcirkel 11,8 meter.
Bromsar: Ventilerade skivor fram och bak.
Hjul: Lättmetallfälg. Fälgbredd 7,5 tum, däck 235/60 R18.
Mått/vikt (cm/kg): Axelavstånd 287, längd 466, bredd 189, höjd 164, spårvidd f/b 162/162. Markfrigång 14,5. Tjänstevikt 2 030, maxlast 585, max släpvagnsvikt 1 635. Tank 66 liter. Bagagevolym (VDA-liter) 395-1 445 liter.
Fartresurser: Acceleration 0-100 km/h 5,7 s, toppfart 230 km/h.
Bränsleförbrukning (WLTP): Blandad körning 0,23 l/mil. CO2 52 g/km. Elförbrukning 1,65 kWh/mil. Räckvidd 4,2 mil.
Garantier: Nybil 2 år, vagnskada 3 år, rostskydd 30 år.
Skatt: 360 kronor per år de första tre åren. Därefter 360 kronor per år.

För- & nackdelar

+ Komfort.
Sanslöst låg ljudnivå och hög fjädringskomfort även med standardfjädringen. Fördyrande luftfjädring behövs inte.
– Köregenskaper.
Laddhybriden känns tung och sävlig när vägen svänger. Chassit känns inte uppdaterat för den extra vikten.
+ Laddning.
En maximal laddeffekt på 7,4 kW räcker gott och väl för laddhybrider. Full laddning fås på drygt två timmar.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer