I Kina gillar man extra centimeter mellan hjulaxlarna, så pass mycket att Audi nu tagit fram en förlängd suv. Här är nio centimeter längre Q5L.

Audi har vanan inne vad gäller förlängda modeller. A8 har funnits i en ”Lang”-version (A8 L) i flertalet år och på Kina-marknaden erbjuder företaget både A4 L och A6 L. Någon förlängd suv har de inte byggt, förrän nu. På bilsalongen i Peking står Audi Q5 utställd, och det som får den att sticka ut är en extra bokstav på bakluckan – ett L.

Q5L sticker ut på fler sätt än en futtig bokstav, även om det är svårt att se. Granskar man bakdörrarna ser man att det är något lurt med dem. De är nämligen längre än på en vanlig Q5. Det beror på att Q5L är 8,8 centimeter längre, och denna extra längd är placerad mellan hjulaxlarna. 8,8 centimeter extra borde innebära att Q5L är 475,1 centimeter från för till akter eftersom vanliga Q5 är 466,3 centimeter lång, men Audi skriver att Q5L är 477 centimeter lång. Hur man har räknat nere i Ingolstadt vet vi alltså inte. Axelavståndet på Q5L skriver Audi inte ut i klartext, men lägger vi 8,8 centimeter på standard-Q5:ans mått så får vi 291,1 centimeter. Om den siffran är korrekt återstår att se.

Audi Q5 vs Audi Q5L

Inte helt lätt att se skillnaderna, men låt ögonen fokusera på bakdörren så ser du…

Fler mått. De extra centimetrarna har kommit baksätet tillgodo. Hela elva centimeter extra knä- och benutrymme ska Q5L bjuda på. Bagageutrymmet är däremot inte påverkat av den extra längden, vare sig positivt eller negativt. Mellan 550 och 1 550 liter ryms beroende på om baksätet är fällt eller inte.

Kinesiska kunder som väljer Audi Q5L har fem utrustningsgrader att välja mellan – Vogue, Lifestyle, Design, Sport och Sport plus där förstnämnda är instegsalternativet.
En 2,0 TFSI-motor i två trimningsgrader erbjuds. Det svagare alternativet heter, enligt Audis nya och smått förvirrande motorbeteckningssystem, 40 TFSI och innehåller 190 hästkrafter medan det starkare betecknas 45 TFSI och har 252 hästkrafter.

Audi Q5L 2019

Audi Q5L kommer att byggas i Changchun i norra Kina i en fabrik som ingår i joint venture-samarbetet FAW-VW. Vissa delar till modellen prefabriceras i Mexiko och skickas till Kina för montering.

I sommar påbörjas försäljningen i Kina.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer