Audis stora suv Q7 uppdateras inför modellår 2020 med en rad tydligt visuella förändringar och flertalet tekniska nyheter, bland annat ett mildhybridsystem.

Andra generationen Audi Q7 presenterades i december 2014 och stor världspremiär var det på bilsalongen i Detroit i januari 2015. Marknadslanseringen ägde rum under sommaren 2015 och modellen är därmed fyra år gammal och en uppdatering kanske kan vara på sin plats med tanke på livscyklerna hos dagens bilar.

En uppdatering av Q7 är precis vad Audi i dag presenterar, en uppdatering som inte går att missa. Till utseendet får Q7 ta del av det Audis senaste i grillväg (den som sitter i fronten, inte den man har i trädgården) som vi har sett på exempelvis Q8, om än inte riktigt lika framträdande på Q7 eftersom ”sargen” runt om är ett par snäpp tunnare. Flankerar grillen gör omstöpta strålkastare som inte längre är raka i nederkant. Strålkastarna finns nu i utförande HD Matrix LED med laserteknik.
Under strålkastarna syns helt nya luftintag i den nya frontspoilern.

Audi Q7 facelift 2020

Tröskellådorna har fått en mer markerad design och baken har kvar samma baklucka. Däremot har bakljusen fått helt ny form och grafik och binds samman av en underliggande kromlist som sträcker sig över nästan helt akterpartiet.
Stötfångaren är i grunden densamma som tidigare men har fått lite nya detaljer så som ”hasplåt” och annan fort på ändrören.

Interiört är det väldigt mycket nytt med ny mittkonsol och ny instrumentbräda. Designen är densamma som i Q8, ett koncept som har sin grund i hur senaste A6-generationen ser ut med dubbla skärmar på mittkonsolen och en stor skärm i mätarhuset.

Audi Q7 facelift 2020

Q7 innan uppdateringen hade redan hög grad av komfort och goda köregenskaper. Dessa vässas nu genom att elektromekaniska krängningshämmare och fyrhjulsstyrning erbjuds som tillval. Teknikens har hämtats från SQ7 TDI som nyligen fick ett syskon i SQ8 TDI.

Audi Q7 facelift 2020

Två dieselmotorer erbjuds vid säljpremiären i augusti. Månaden därpå tillkommer en bensinvariant och något senare ett laddhybridalternativ.
Drivlinorna har 48-volts mildhybridteknik som standard, där en remdriven generator/startmotor avlastar elsystemet samtidigt som det ger en extra kick när så behövs. Tekniken kan spara uppemot 0,7 deciliter bränsle per mil.

Säljstart är det, som ovan nämnt, i augusti. Premiär hos de svenska Audi-handlarna är det i oktober. Några priser är inte presenterade. Dagens Q7 kostar från 685 500 kronor.

Visa kommentarer