I Paris fick vi se tävlingsversionen av Audi R8, nu får vi se den för gatan. Mer pulver och vassare former hör till nyheterna.

Till årets upplaga av Parissalongen fick vi inte se någon uppdaterad Audi R8. I alla fall inte den version byggd för oss som håller oss på gatan då man valde att visa upp tävlingsversionen Audi R8 LMS GT3.

Nu släpper dock Audi bilder och information på bilen som är starkare och snabbare än tidigare då den delar 50 procent av komponenterna med nämnda tävlingsbil och 60 procent med GT4-versionen.

Audi R8 Coupé

Mer kantigt och öppet. Notera de små hålen mellan grill och huv.

V10-motorn på 5,2 liter, som skruvas samman i ungerska Győr, finns med två effektuttag: 570 hästkrafter och 550 newtonmeter samt 620 hästkrafter och 580 newtonmeter mot tidigare 540 hästkrafter och 540 newtonmeter medan den så kallade plus-versionen (som vissa källor hävdar ska döpas om till Performance) ”nöjer sig” med tio extra hästar samt bibehållet maximalt vridmoment.

Modifikationer har också ha gjorts på fjädring och styrning för att få skarpare köregenskaper och skillnaderna på de olika körlägena ska nu vara större. Uppdaterade R8 har även bättre bromssiffror. Från 100 km/h har bromssträckan till stillastående kapats med 1,5 meter och från 200 km/h med fem meter.

Audi R8 Coupé

Heltäckande ”grill” baktill och stora utblås.

”Nya” R8 tar du lättast på fronten – som brukligt vid uppdateringar. Här ses liknande små luftintag som på Audi A1 Sportback som presenterade tidigare i år. Små hål som ska föra tankarna till rallybilen Sport quattro – en ikon som du kan läsa mer om här.

Vidare har har det spetsats till och öppnats upp utvändigt på både coupé- och roadsterversionerna av R8. Mest tycks det ha hänt baktill men där ”missar” Audi att leverera ordentliga bilder. Hur som helst har gallret som tidigare bara täckte partierna under baklamporna sträckt på sig och löper nu längs hela baken. De tidigare diskreta små avgasrören är nu ersatta av riktiga trumpeter till utblås. Motorn ska ha fått en ny kåpa men bilder på denna ligger förmodligen i samma bortglömda mapp som de på baken.

Audi R8 Spyder

Roadstern uppdateras samtidigt som coupén.

Invändigt kan pekskärmshataren pusta ut, här ser det ut som förr. Faktum är att allt har lämnats i fred förutom ett par nya kulörval som dykt upp i sortimentet vilket för övrigt även gäller karossen i stort.

Om Audi inte vill peta i något som redan känns fulländat eller om modellens dagar är räknade får framtiden utvisa. Det har tidigare ryktats om att modellen ska läggas ned 2020.

Uppdaterade Audi R8 börjar säljas i Europa tidigt 2019.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer