Audi har vässat R8 för att den ska hänga med i konkurrensen i ytterligare några år till. Räcker det? Vi ringer Oskar Krüger som just nu kör den på Ascari.

Hej Oskar! Varmt och gott i södra Spanien?
– Cirka 10 grader och en hel del regn. Det är ingen solresa detta, men så har jag ju också full fokus på uppdaterade Audi R8.

Vad är nytt med den och är det till det bättre?
– Det är inte bara utseendet som har ”tweakats”, även tekniskt har ingenjörerna skruvat på det ena och det andra. Fick en lista full med förändringar, men för att nämna några; styrningen är förändrad, i Performance-läget skickas mer kraft till bakhjulen och motorn ger mer effekt i båda varianterna. 570 i stället för 540 hästkrafter och 620 i stället för 610.

Oskar Krüger med Audi R8 facelift 2019 på Ascari

Uppdateringen har gjort R8 vassare, enligt Teknikens Världs Oskar Krüger.

– Förändringarna gör nytta, för R8 går bättre på bana än tidigare. Visserligen är banan småblöt efter senaste nederbörden men beteendet är livligare och roligare. Ett tydligt fall framåt.

När kommer den uppdaterade versionen till Sverige?
– Exakt datum har jag inte här nu, men bilen börjar levereras till kunderna under sommaren 2019. Inga priser än. Jag berättar mer om allt i tidningen…

Som Oskar nämnde, missa inte kommande nummer av Teknikens Värld där du får reda på om du bör byta din nuvarande R8 till den uppdaterade varianten, eller inte.

Visa kommentarer
NUVARANDE Audi R8 facelift – tre snabba från provkörningen
NÄSTA Stylingpaket får Suzuki Jimny att växa