Är en värstingversion av Audi R8 på ingång? Det är mycket möjligt med tanke på att den tyska biltillverkaren har varumärkesskyddat modellbeteckningen R8 Green Hell.

Audi R8 är inte vass nog, eller? Samtliga R8-versioner har den 5,2 liter stora V10:an med effektuttag från 540 till 620 hästkrafter. Sistnämnda siffra hittas i Performance-versionen som vi har iväg och körde i fjol. Den är finjusterad på olika vis för att göra extra bra ifrån sig på bana.

Men Audi verkar ha en än mer baninriktad R8 på gång. Automobile Magazine skriver nämligen att Audi har varumärkesskyddat modellbeteckningen ”R8 Green Hell” hos EU:s immaterialrättsmyndighet EUIPO (European Union Intellectual Property Office).

Green Hell refererar till smeknamnet på världens förmodligen mest kända bana – Nürburgring. På tyska kallas banan nämligen ”Die grüne Hölle”, eller som vi säger på svenska – Det gröna helvetet. Smeknamnet kommer från att banan är väldigt krävande samtidigt som den är placerad i ett lummigt, grönt landskap. Ett grönt helvete, rent ut sagt.

Audi R8 V10 RWD Coupé 2019

Foto: Audi

Detta är Audi R8 V10 RWD Coupé, alltså den bakhjulsdrivna varianten. På bilden överst i artikeln ser vi tävlingsbilen Audi R8 LMS GT4.

R8 är inte obekant med Nürburgring. Banan ligger ”bara” knappt 50 mil nordväst om Audis huvudkvarter i Ingolstadt, och stora delar av utvecklingen av modellen har förstås ägt rum just på Nürburgring.
Vi kan misstänka att valet av modellbeteckning är en hyllning till banan som tyska biltillverkare är extra svaga för, samtidigt som det är en fingervisning om att modellversionen är extra vän med den över två mil långa asfaltsträckan. Med andra ord mer effekt, för att nå upp till de vassaste konkurrenterna från Italien, och lägre vikt för att göra den ännu snabbare och mer hanterlig på bana.

LÄS MER: Ultimata guiden till hur du ska köra på Nürburgring

Men, det ingår alltid ett men. Det är inte speciellt ovanligt att biltillverkare skyddar olika beteckningar och namn utan att det leder till något. Så R8 Green Hell kan vara ett spel för galleriet.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar
– gratis första månaden
Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer