Audi RS Q3 – först med sport på andra våningen

Efter otaliga S- och RS-modeller har turen nu kommit till Audis Q-bilar. Först ut med RS-behandling blir Q3 som därmed förvandlas till 310 hästar och 420 newtonmeter starka RS Q3.

För ett märke som Audi, som är världsledande på att spottar ur sig olika modellvarianter, kan det tyckas märkligt att man inte har låtit quattro-avdelningen ge sig på någon av Q-modellerna tidigare. Det närmaste vi har kommit är SQ5 TDI och SQ5 3,0 TFSI, men vi ska inte heller glömma bort Q7 V12 TDI.

Audi RS Q3 är dock den första renodlade RS-modellen på andra våningen och den åttonde RS-modellen i Audis modellutbud. Den har fått låna drivlina från TT RS och gamla RS3 Sportback. Det betyder att det är femcylindrig direktinsprutad turbomotor under huven men det betyder inte att den har 340 hästkrafter och 450 newtonmeter som TT RS och RS3. Innan turbofemman stoppas ned i RS Q3 sänker nämligen quattro GmbH effekten till 310 hästkrafter och 420 newtonmeter i maximalt vridmoment. Tillsammans med fyrhjulsdrift räcker det ändå för att RS Q3 ska göra 0-100 km/h på 5,5 sekunder och nå 250 km/h. Sjuväxlad S-troniclåda och start/stopp-system är standard. Den blandade förbrukningen blir därmed 0,88 l/mil och utsläppen uppgår till 206 g/km.

RS-modellen har 25 millimeter lägre markfrigång än en vanlig Q3 och går att få med 19- eller 20-tumsfälgar. Batteriet har fått flytta från sin vanliga plats i motorrummet till bagageutrymmet för bättre viktfördelning. På framhjulen sitter 365-millimeters ventilerade bromsskivor som har en speciell vågformad yta som sparar ungefär ett kilos vikt per hjul. Några keramiska skivor verkar i dagsläget inte gå att beställa.

Utseendemässigt är det inte svårt att känna igen RS Q3. RS-fronten har stora luftintag, aluminiuminlägg och ”quattro” skrivet tydligt i underkant. Baktill hittas en takspoiler, en kraftig diffusor och ett ensamt men stort ovalt utblås. RS Q3-köparen kan välja mellan att få vissa exteriöra detaljer, såsom inläggen i fronten och diffusorn och de små vingarna på takspoilern i matt aluminium eller svart. På insidan hittas gråvita mätartavlor med röda visare, treekrad och flatbottnad sportratt och kraftigt skålare RS-stolar i alcantara/läder. RS Q3 börjar säljas under hösten till ett pris från 54 600 euro.

Visa kommentarer