Nu har Audi smackat på RS-emblem på nya Q3 och Q3 Sportback, men det är så mycket mer än bara emblem. Bland annat har en av märkets mest omtyckta motorer tagit plats under huven.

Andra generationen Audi Q3 dök upp under 2018 och mitt i sommaren 2019 ynglade Ingolstadts kompakta suv av sig i form av Q3 Sportback, en lite slankare sak som ska föra tankarna åt coupéhållet.
Nu är det dags för de båda modellversionerna att göra mer väsen av sig, detta i form av prestandaversioner med, för Audi, den gyllene bokstavskombinationen RS. Det är alltså nya RS Q3 och sprillans nya RS Q3 Sportback som gör entré i dag.

Audi RS Q3 Sportback 2020

Vi börjar med det viktigaste – motorn. Här har Audi, vilket inte var helt otippat, valt samma maskin som finns i senaste RS3-generationen. Med andra ord den väldigt populära femcylindriga turbomaskin på 2,5 liter som ger 400 hästkrafter och 480 newtonmeter. Det är betydligt mer än gamla RS Q3:s 340 hästkrafter och 450 newtonmeter (310 hk och 420 Nm ännu längre tillbaka i tiden) och även mer än i performance-varianten av gamla RS Q3, den hade nämligen 367 hästkrafter och 465 newtonmeter.
Den femcylindriga maskinen, som har ett karaktäristiskt ljud som kan förstärkas av ett RS sport-avgasssystem (tillval), är så klart en flirt med 1980-talets Audi quattro-modeller som alla hade turboladdade motorer med just fem cylindrar, dock med något mindre slagvolym än i dag.

Audi RS Q3 2020

Den raka femman i både RS Q3 och RS Q3 Sportback är kopplad till en sjuväxlad S tronic-dubbelkopplingslåda som distribuerar kraften vidare till samtliga fyra hjul. Modellerna är således fyrhjulsdrivna, eller quattro som det heter i den del av Bayern där Ingolstadt ligger.
Med optimalt grepp mot underlaget klarar både RS Q3 och RS Q3 Sportback att ta sig från stillastående till 100 km/h på 4,5 sekunder. Tiden är vassare än för gamla RS Q3 som behövde 4,8 sekunder på sig för att nå samma hastighet, men inte lika vass som för gamla RS Q3 performance som, trots lägre effekt, nådde 100 km/h på 4,4 sekunder.
Suvarna är därmed också lite långsammare i accelerationen än sina nättare syskon RS3 Sportback och RS3 Sedan som både bara behöver 4,1 sekunder på sig.

Audi RS Q3 2020

Audi drive select låter föraren, som vanligt, att välja mellan olika körlägen som ändrar motorn, styrningen, fjädringen, växellådan och motorljudet. Fem eller sex lägen finns beroende på vilken utrustningsnivå köparen lägger sig på. Lägena är comfort, auto, dynamic, efficiency och individual. Sistnämnda läge – individual – kan ersättas med två nya RS-lägen kallade RS1 och RS2. Dessa kan justeras enligt förarens önskemål i MMI-infotainmentsystemet, men man når dem, när de är färdigkonfigurerade, via RS Mode-knappen på ratten.

Fjädringen är sänkt med tio millimeter jämfört med vanliga Q3 och Q3 Sportback. Som tillval finns RS sport plus-fjädring med dynamiskt chassi som via sensorer övervakar karossrörelser och blixtsnabbt förändrar karaktären på stötdämparna.

Standard är 20-tumshjul medan 21-tummare finns som tillval. Bakom dessa är ventilerade och hålborrade stålbromsskivor standard. 375 millimeter höga är de framtill, 310 millimeter baktill. Bromsoken är svarta men går att få rödlackerade. Bromsbeläggen framtill nyper runt skivorna med hjälp av sex kolvar.
Är man ute efter mer uthållig bromsprestanda finns kolfiberkeramiska skivor som tillval. Då ökar diametern på de främre skivorna till 380 millimeter medan de bakre behåller sina 310 millimeter. Till de kolfiberkeramiska skivorna kan man välja ok i grått, blått eller rött.

Audi RS Q3 2020

Audi RS Q3 och RS Q3 Sportback ska gå att beställa med start i oktober och mot slutet av 2019 ska modellerna finnas tillgängliga hos Audi-handlare runt om i Europa.
Några svenska prisuppgifter finns ännu inte, däremot tyska. RS Q3 kostar från 63 500 euro vilket motsvarar 678 000 kronor. RS Q3 Sportback börjar på 65 000 euro vilket översatt till svenska pengar blir 694 000 kronor.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer