Och inte är det en dieselmotor som sätter fart på kärran, i RS-varianten av Q8 är det enbart V8-muskler som sörplar bensin som gäller.

För bara några veckor sedan presenterade Audi prestandasuven SQ8. 435 hästkrafter och 900 newtonmeter skickar iväg bjässen från stillastående till 100 km/h på 4,8 sekunder. En hel del vrålade av lycka, men satte glädjen i halsen när meningen om drivkällan observerades. En 4,0-liters V8 som dricker… diesel.

Är man motståndare till diesel i prestandabilar får man lyfta blicken och titta på RS Q8-hyllan i stället. En sådan är fortfarande på gång och den har nyligen synts till som lätt maskerad prototyp på Nürburgring. Där har den fört väsen av trevlig sort, för oavsett hur mycket elbil man är så är det något visst med ett rejält motorljud.

Audi RS Q8

Under huven på RS Q8 sitter samma V8 som i Lamborghini Urus, Q8:ans italienska syskon. Det senaste är dock att Audin får den i nedtrimmat utförande, det vill säga inte i 650 hästkrafter. I stället snackas det om 550 hästkrafter som får 136 hästkompisar från en elmotor. Tillsammans rör det sig alltså om mer effekt än i Urus, totalt 680. Känns siffrorna igen? Just det, samma som i laddhybriden Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid.

Hur snabb denna Ingolstadt-klump på närmare två och ett halvt ton blir vet vi inte, men räkna med en 0-100-siffra en bra bit under fyra sekunder. Urus gör sprinten på 3,6 sekunder och tyngre Panamera gör den på 3,4 sekunder.

Visa kommentarer