Audi satsar på el

Fyra nya plattformar ska göra Audi till ett elbilsmärke. Men det som märks allra först i Sverige är satsningen på fler laddhybrider. ”Elektrifieringen påverkar hela företaget i grunden”, säger projektledaren Ulrich Widmann.

Audi har bestämt sig. Modellprogrammet ska elektrifieras, något som påverkar hela företaget.

– Det handlar inte bara om att bygga en elbil. Med ”Audi goes electric” förändrar vi hela företaget från försäljning via hur vi ser på hållbarhet i hela produktionskedjan, säger Audis projektledaren Ulrich Widmann.

Enligt Audi vill elbilskunderna ha något mer, en helhetslösning för mobilitet som inte påverkar miljön negativt. Därmed måste Audis återförsäljare ta ett större ansvar och till exempel kunna mer om laddning, uppkopplade tjänster och teknik för självkörande.

Audis nya plattformar för elbilar

MLB evo: Audi e-tron 55, Audi e-tron 50, Audi e-tron 55 Sportback, Audi e-tron Sportback 50.
MEB: Audi Q4 e-tron.
PPE: Audi A7 Sportback.
J1: Audi e-tron GT.
Övriga modeller: Före 2025 ska Audi presentera 30 elektrifierade bilar varav 20 ska vara renodlade elbilar. Audi visar i höst fyra nya laddhybrider, alla med bensin och el i kombination, och fler och fler modellfamiljer ska få laddhybridtekniken. Audi fortsätter också med sina mildhybrider där både bensin- och dieselmotorer används.

Audi har antagit Parisavtalet och har som tydligt mål att vara helt koldioxidneutrala senast 2050. Det betyder bilfabriker som inte lämnar ett negativt CO2-avtryck och samma krav på underleverantörerna. Utsläppen ska minska med 30 procent till 2025 och då jämfört med nivån 2015, vilket följer klimatavtalet från Paris. Elbilarna ska byggas i den helt klimatneutrala fabriken i Bryssel. Audi ska gå igenom samtliga sina bilfabriker och underleverantörer för att klara av att sänka koldioxidutsläppen i hela kedjan enligt Parisavtalet.

TEST: Audi e-tron mot Mercedes EQC och Tesla Model 3

Enligt Audi har hela underleverantörskedjan en tio gånger så stor miljöpåverkan som själva bilens produktion. Förutom ren produktionsteknik och att använda förnybar energi ska Audi satsa på att återvinna material.
Till att börja med presenterar Audi fyra nya laddhybrider under hösten 2019. Det är modellerna A7, A8, Q5 och Q7 som förses med batteri och elmotor. Räckvidden på el är drygt fyra mil enligt den nya och tuffare mätmetoden WLTP.

Audi väljer bort dieselmotorerna för sina laddhybrider till förmån för 2,0 TFSI och 3,0 TFSI i två effektuttag. Batteriet är på hela 14,1 kWh för alla utom stora Q7 som får 17,3 kWh för att klara samma räckvidd. Jämförelsevis har Volkswagen Passat GTE 13 kilowattimmars batteri.
Mest intressant för Sverige är förstås Q5 som blir en direkt konkurrent till Volvo XC60. Priserna är jämförbara på cirka 570–590 000 kronor, beroende på utrustning.

Audi e-tron GT Concept Audi e-tron Audi Q4 e-tron Concept

Audi e-tron GT Concept, till vänster, skvallrar om hur Audis nya elsportbil ska se ut med kaross och allt. Fyra sittplatser, fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning blir standard. Räckvidden ska vara närmare 50 mil. Audi Q4 e-tron, till höger i konceptform, blir Audis billigaste elbil och byggs på samma plattform som Volkswagen ID.3 och Seat el-Born. Yttermåtten är som en Q3 medan innermåtten ska motsvara en Q5. I mitten ses Audis elektriska suv e-tron.

Laddhybriderna till trots, när Audi visade sin framtid vid Audi Tech Day i München handlade det framför allt om fyra nya plattformar för elbilar. Eller i praktiken tre nya och en beprövad. MLB evo som använts till ett flertal VW-gruppbilar med förbränningsmotorer samt till Audi e-tron.
Men de tre övriga plattformarna är utvecklade för enbart elbilar. Och här blir det tydligt att Audi står med bakaxeln hos Volkswagen och framaxeln hos Porsche.

LÄS OCKSÅ: Billigare Audi e-tron till Sverige

Nya plattformen MEB delar Audi med Volkswagen och Seat. Nya Volkswagen ID.3 och Seat el-Born. Första Audi som byggs på MEB är Q4 e-tron, en mellanstor suv med interiörmått som en Q5 men exteriörmått som en Q3.
Tillsammans med Porsche har Audi utvecklat en plattform för supersportbilar, J1. Det är samma plattform Porsche använder för sin nya elbil Taycan. Tack vare att batteripaketet delats upp i två delar i golvet går det att göra plats för fyra sittande personer. Audis Taycan-variant heter e-tron GT och ska byggas i samma fabrik som Audi R8, Böllinger Höfe. e-tron GT kommer att säljas med olika effektuttag men alltid med fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning.

Även plattformen som döpts till PPE har Audi utvecklat tillsammans med Porsche. Den designstudie som visade hur Audi tänkt sig var väldigt lik en eldriven Audi A7. Plattformen ska klara av att husera lyxiga och sportiga sedaner och coupéer.

Plattformen J1

Audi-Porsche J1-plattform för elbil

Audi och Porsche har utvecklat plattformen J1 tillsammans. Porsche har använt den för nya Taycan och hos Audi heter elsportbilen e-tron GT. Batteripaketet har delats i två delar för att få plats med fyra stolar. Det blir fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning.

LÄS MER: Vi kör Porsche Taycan S – så bra är den!


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer