Under de kommande fem åren kommer Audi att snåla in på sin tyska arbetsstyrka med ungefär 15 procent. 9 500 personer kommer att få gå som en följd av deras mål att omstrukturera och planera för den kostsamma och omfattande omställningen till elbilar. Genom den här omstruktureringen frigör Audi hela sex miljarder euro.

Audi säger att nedbantningen av personalstyrkan även innefattar chefspositioner, vilket vi har skrivit om tidigare.
Audi har varit i samtal med facken under flera månader och nu har de kommit fram till en lösning. Vissa av dessa 9 500 personer är naturliga avgångar och en del andra får erbjudande om att gå tidigare, men många lär behöva gå för att helt enkelt spara pengar och för att deras arbetsuppgifter inte längre kommer vara nödvändiga framöver då det är elbilar som ska produceras i stället för konventionellt fossildrivna bilar.

De lovar även att det ska finnas jobbgarantier fram till 2029 för de kvarvarande 50 000 anställda i Tyskland. Biltillverkarna står onekligen inför omvälvande nya tider.
Det här är bara en del av den effektivisering som krävs av hela produktionen i både Ingolstadt och Neckarsulm där målet är att producera 450 000 respektive 225 000 bilar årligen.

– Audi anpassar sig inför framtiden, säger Herbert Diess, styrelseordförande för Volkswagen AG.

Audi Q2-tillverkning i Ingolstadt

Foto: Stefan Warter

Men det är inte bara smolk i bägaren, Audi behöver också anställa 2 000 nya positioner för att säkra upp den framtida utvecklingen av e-mobilitet och digitalisering.

Audi ska lansera fem elbilar och sju laddhybrider inom de närmsta två åren och vidare ska de ha fler än 30 olika elbilar i sin produktportfölj lagom till 2025. Omställningen kostar pengar, lanseringen av e-tron till exempel bidrog till att avkastningen sjönk från 7,8 procent till 6 procent förra året. Det är inte den utvecklingen ägarna och marknaden vill se.

Men det är som Audi själva säger, en ny era är gryende. Hårdare regler för utsläpp och risk för förbud mot fossildrivna fordon i vissa länder och storstäder i framtiden är ytterligare anledningar till de komplexa förhållanden som nu råder.

Från 1 april 2020 ska Markus Duesmann ta Audi vidare in i framtiden som ny vd. Han inte bara ska utan måste ge en frisk fläkt till det gamla klassiska Audi-citatet som ingick i en reklamkampanj från 1971 ”Vorsprung durch Technik” , annars finns det risk att Audi tappar värdefullt momentum.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - gratis första månaden
(därefter 99kr/mån)
Ingen bindningstid

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Alla nummer av e-tidningen

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Avsluta prenumeration online när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer