Audi anser att 12-voltssystemen på dagens bilar har nått sin gräns och tänker därför byta ut delar mot ett 48-voltssystem för att kunna driva elektriska komponenter, exempelvis kompressorer.

I juli visade Audi upp två konceptbilar i form av A6 TDI concept och RS5 TDI concept. Dessa båda bilar innehöll 48-volts elsystem som komplement till det befintliga 12-voltssystemet. Det kraftigare systemet drev elektriska kompressorer som arbetar självständigt utan att påverkas av motorns belastning, något som ska ge markant bättre accelerationsprestanda.

Nu berättar Audi mer om 48-voltssystemet som de inom en snar framtid ser som ett komplement till dagens på 12 volt. Sistnämnda har enligt den tyska biltillverkaren nått sin gräns för vad det kan leverera. Audi anser att batterikapaciteten inte längre räcker till, speciellt vid låga temperaturer då de statiska förbrukarna (komponenter som alltid kräver el) slukar all energi som generatorn alstrar. 48-voltssystemet ska då fungera som ett sekundärt elsystem där det högre volttalet levererar avsevärt högre effekt än vad ett 12-voltssystem klarar av.

48-voltssystemet, med fördelar som lättare kablage med mindre effektförlust, är enligt Audi idealiskt för komfortsystem som exempelvis dynamisk chassireglering.
Men systemet ska också kunna användas i framdrivningssyfte. Audi testar just nu ett 48 volts litiumjonbatteri som fungerar som energikälla när förbränningsmotorn är avstängd och som även ansluts till 12-voltssystemet via en likströmsomvandlare. Tillsammans med en högkapacitetsgenerator med 10 kilowatts effekt är tanken att förbränningsmotorn ska kunna styras, även vid start- och stängningsfaserna. Detta mildhybridsystem möjliggör besparingar upp till 0,04 liter bränsle per mil och tio gram koldioxid per kilometer.

– Vi använder oss av alla möjligheter till elektrifiering i vår drivlinestrategi. Elsystemet med 48 volt spelar en central roll. Det gör det möjligt att överföra mer energi och skapar förutsättningar för ny teknik, så att vi kan göra våra bilar ännu sportigare, komfortabla och effektiva, säger Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg.

Visa kommentarer