Audi tänker inte lansera V8-version av nya R8

Nya Audi R8 presenterades, till skillnad från förra generationen, med en V10-maskin under huven. Någon V8-variant är inte aktuell, inte heller manuella växellådor.

När nya Audi R8 presenterades för ett par veckor sedan gjorde den det med en 5,2 liter stor V10-motor under huven. Alltså ingen V8 på 4,2 liter som föregående generation visades upp med när den hade premiär för åtta och ett halvt år sedan.

Valet av V10-maskin fick oss att tro att Audi redan från början ville visa var skåpet ska stå och att man senare hade för avsikt att presentera en instegsversion med en nättare V8-maskin framför bakaxeln. Men vi – och många med oss – trodde fel.
Audi ville förvisso visa var skåpet ska stå – med V10-motorn som ger antingen 540 eller 610 hästkrafter beroende på plus-tillägg eller inte. Men någon V8-version blir det inte. Det har quattro GmbH:s chef Heinz Hollerweger bekräftat för Automobile Magazine.

– Vi har inget intresse av en V8, säger han.

Anledningen sägs vara att det var V10-motorn som kunderna till förra generationens R8 fokuserade på, inte V8:an.

Han passade även på att berätta att nya R8, till skillnad från gamla ”råttan”, inte kommer med manuell växellåda. Det blir i stället sjuväxlad S tronic-dubbelkopplingslåda för hela slanten. Enligt Hollerweger beror det på dubbelkopplingslådans överlägsenhet, framför allt på bana.

– Titta på varvtiderna, är hans enkla förklaring.

Dessutom var det i princip ingen kund som valde manuell låda till gamla R8. Med den tydliga försäljningsstatistiken i sin hand var valet enkelt för Audi – bort med manuellt växlande.

Vad vi har framför oss i form av andra generationen R8 är automatväxlade bilar med V10-motor under den bakre glasluckan. Maskinen finns alltså i två effektutföranden i dag och fler lär komma under modellens livstid.

Det finns dock ett motoralternativ till, nämligen nya R8 e-tron som har fått större batterikapacitet och därmed mer än fördubblad räckvidd, från drygt 21 mil till 45 mil.


Digital prenumeration
Allt du vill veta om alla bilar - obegränsad läsning för endast 99 kr/mån

Flest och mest omfattande tester av nya bilar

Tillgång till alla tester i vårt digitala arkiv

Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

Sänk dina bilkostnader! Bilekonomi och svar på juridiska frågor

Avsluta prenumerationen när du vill

Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
Visa kommentarer