Den tvåsitsiga coupén TT är viktig för Audis DNA. Så viktig att modellen inte kan läggas ned. Nu skissas det på en eldriven uppföljare.

Audi TT går i graven. I alla fall som tvådörrarscoupé. Ja, så lät det för ett halvår sedan då riktlinjerna för en ny TT mejslades fram i kulisserna. TT:s framtid var som fyrdörrarscoupé och ett koncept visades redan 2014.

Nu avslöjar dock Hans-Joachim Rothenpieler, styrelsemedlem med ansvar för teknisk utveckling, att han slåss med näbbar och klor för att övertyga företaget att bevara den lilla coupén, enligt AutoExpress.

Modellen som debuterade 1998 är en del av märkets DNA menar han, men det finns även ett annat kapitel i historien – elektrifiering. Dagens modell spås inte överleva Euro 7 som infaller runt 2025, exakt tidpunkt är ännu inte bestämd.

Audi TT Prov 2003 25

Foto: Teknikens Värld

Audi TT på ställ i Teknikens Värld nummer 25/2003.

Diskussionen är igång om vad som händer med TT efter det och det mesta pekar på att modellen, om den överlever, kommer som laddhybrid och i elektriskt utförande. Ett problem för biltypen är dock batteriplaceringen. Om de placeras i golvet blir sittpositionen för hög. Batterierna måste spridas ut – dels mitt i bilen samt fram och bak i bilen. Med i diskussionen finns även modell R8.

Att Audis sportiga DNA kan kombineras med elektrifiering bevisas med konceptet e-tron GT, menar Hans-Joachim Rothenpieler, även om det är en större bil där man kan använda en enklare typ av batterilayout.

Visa kommentarer