Audi TT av andra generation har avverkat fyra år av sitt liv och därmed är det dags för en facelift. På utsidan är förändringarna väldigt små men desto intressantare är det under skalet. 2,0 TFSI får mer effekt vilket gör att V6-motorn kastar in handduken.

Året var 1998 då Audi presenterade en helt ny tvåsitsig liten sportbil – TT. Bilen rönte stor uppmärksamhet för sina annorlunda men ändå mjuka former. Åtta år senare avlöstes första generationen av en ny och nu är det dags för denna andra generation att uppdateras så här fyra år in i sin livscykel.
Förändringarna är små sett till utseendet, men de finns där och för den påläste blir det lätt att särskilja bilen från innan och efter faceliften. I fronten handlar det om en ny stötfångare med en frontspoiler som fått sig en god portion karaktär från TTS- och TT RS-modellerna. Detta tack vare de större luftintagen med tydligt utdragen sarg. Dimljusen har försetts med kromringar runt om och gallret i single frame-grillen har fått ribbor i högglansigt svart. Strålkastarna finns nu att få som ”xenon plus” vilket bland annat innebär att tolv vita lysdioder sträcker sig i en rak linje i nederkant och bildar varselljus. Bak på TT har ljusen modifierats mycket ömt samtidigt som diffusorn har gjorts lite kraftfullare.
Dessa exteriöra förändringar har gjort att TT, både i coupé- och cabrioletutförande, två centimeter längre. Nu mäter 418,7 centimeter från nos till bak.

Under huven hittar vi de största och kanske de mest intressanta förändringarna. Först och främst har 3,2 quattro (V6-motorn med 250 hk) plockats bort från modellprogrammet. Anledningen till detta kan man förmoda är att 2,0 TFSI-motorn har fått en effekthöjning från 200 jämnt till 211 hästkrafter. Med sexväxlad manuell låda gör 2,0 TFSI i coupéutförande 0-100 km/h på 6,1 sekunder och toppar 245 km/h. Det kan jämföras med gamla 2,0 TFSI som ”bara” lyckades med 6,6 sekunder och 240 km/h.
Trots högre effekt har förbrukningen hållits i schack – eller till och med minskat. 0,66 liter per mil är 0,11 liter mindre än tidigare. Koldioxidutsläppen ligger på 154 gram per kilometer.
Som tillval till 2,0 TFSI finns S-tronic-låda och quattro (fyrhjulsdrift).
Övriga två motorer, som både hänger med sedan tidigare, är 1,8 TFSI med 160 hästkrafter samt 2,0 TDI (diesel) med 170 hästkrafter och 350 newtonmeter. Fyrhjulsdrift – quattro – är standard på 2,0 TDI.

Vill man ha mer pulver att leka med i sin TT bör man hellre vända sig till TTS med 272 hästkrafter eller TT RS med 340 hästkrafter plockade ur en turbofemma.

I maj påbörjar försäljningen av uppgraderade Audi TT.

Läs mer

    Test och provkörningar


      Digital prenumeration
      Allt du vill veta om alla bilar
      – gratis första månaden
      Därefter 99 kr/mån – ingen bindningstid

      Flest och mest omfattande tester av nya bilar

      Alla nummer av e-tidningen

      Nyheter, provkörningar och fakta inför ditt bilköp

      Avsluta prenumeration online när du vill

      Jag godkänner prenumerationsvillkoren och bekräftar att jag tagit del av Bonnier News personuppgiftspolicy.

      Vänligen godkänn prenumerationsvillkoren
      Visa kommentarer