Audi TT offroad concept – ”terrängbil” för storstan!?

I Peking visar Audi upp en tredje konceptversion baserad på nya TT. Denna gång med tuffa tillägget ”offroad” i beteckningen, en laddhybrid som trots namnet sägs representera ”morgondagens urbana mobilitet”.

Enligt Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg är Audi TT offroad concept, som just nu står utställs på bilsalongen i Peking, en inblick i hur Audi kan tänka sig en ny framtida modell inom TT-familjen.
TT offroad concept ska kombinera sportiga egenskaper à la TT med mer praktiska karaktärsdrag från en kompakt suv.
– Den är hållbar, dynamisk, intelligent och uppkopplad, säger utvecklingschefen som i samma svep säger att bilen representerar morgondagens urbana mobilitet. Men är inte rörlighet i storstaden lite av en motpol till beteckningen ”offroad” som finns i modellnamnet?

Audi har de senaste månaderna visat upp tre olika konceptbilar baserad på nya TT. TT offroad concept som vi ser här och nu, samt TT quattro sport i Genève förra månaden och Audi allroad shooting brake i Detroit i januari. Förstnämnda och sistnämnda har stora likheter med varandra. Båda är suv/crossover-liknande varianter av nya TT, och de båda har identiska drivlinor.

Två elmotorer assisterar den 292 hästkrafter och 380 newtonmeter starka TFSI-motorn på 2,0 liter. En elmotor på 40 kilowatt och 220 newtonmeter är placerad inuti den sexstegade e S tronic-dubbelkopplingslådan. Kraften från den når framhjulen. En andra elmotor är placerad på bakaxeln, denna är på 85 kilowatt och 270 newtonmeter, krafter som kommer bakhjulen till nytta.
Totalt handlar det om 408 hästkrafter och 650 newtonmeter.
Elmotorerna drivs med hjälp av ett åttamoduls litiumjonbatteri med kapacitet på tolv kilowattimmar som är placerat framför bakaxeln. Placeringen är utvald för att ge bilen så optimala viktförhållanden som möjligt, 54 procent av vikten ligger över framaxeln, resterande 46 procent över bakaxeln.
Upp till fem mils körning på enbart el är möjligt, sedan är batteriet tomt på energi. Uppladdning kan ske genom konventionell laddkabel som kopplas in via det vänstra tanklocket. Men Audi presenterar även Audi Wireless Charging, ett system där man via induktiv laddning kan förse batteriet med energi. En platta med en spole placeras exempelvis på ägarens uppfart eller i garaget, där bilen normalt parkeras. Så fort bilen står parkerad över denna laddplatta överförs energi via magnetfält.
Men batteriet kan även laddas vid körning. Det är när den främre av elmotorerna går över till att fungera som generator.

Förbrukningen uppges till 0,19 liter per mil vilket motsvarar 45 gram koldioxid per kilometer. Det är samma siffror som för Audi allroad shooting brake. Däremot klår TT offroad concept sitt konceptsyskon sett till totala räckvidden, bensin- plus eldrift. 88 mil skriver Audi.
Vad den däremot inte lyckas slå Audi allroad shooting brake i är prestandan 0-100 km/h. 5,2 sekunder är 0,6 sekunder långsammare.

Audi TT offroad concept visar även upp två förarassistanssystem som Audi säger snart är redo för serietillverkning. Dessa båda är en korsningsassisten samt en trafikljussassistent kallad trafikljusinfo online. Förstnämnda ska hindra sidokollisioner eller i sämsta fall lindra effekterna av sådana. Med hjälp av radar och kameror kan bilen upptäcka om fordon närmar sig från sidorna och via olika steg av varningar varsko föraren om faran.
Trafikljusinfo online använder mobilnätet för att kommunicera med stadens centrala trafiksystem. Med hjälp av datan därifrån kan bilen räkna ut vilket hastighet som är optimal för att slippa rödljus i nästa korsning.

Audi TT offroad concept är något större än den shooting brake som visades i Detroit tidigare i år. Måtten är i stället snarlika de vi hittar på Audi Q3. 4,39 meter långt, 1,85 meter bred och 1,53 meter hög samt med en hjulbas på 2,63 meter.
Konceptbilen rullar på 21 tum höga hjul och är lackerad i en gul kulör som kallas Sonora.

Visa kommentarer